| 
           Ženske prihajajo!  
Razstava sodobne feministične  umetnosti iz Slovenije  
          5.-8. 3. 2009  
            Otvoritev: četrtek,  5. 3., ob 18. uri  
            Posvet: četrtek, 5. 3., ob 19. uri  
            Projektna soba SCCA,  Metelkova 6, Ljubljana 
          Kuratorica, zasnova: Ana Grobler 
Svetovanje, koordinacija: Barbara Borčić, Dušan Dovč 
Produkcija: SCCA-Ljubljana  
V sodelovanju z: KUD  Mreža / festival Rdeče zore 
          
			
			Razstavni projekt Ženske  prihajajo! bo prvič zaokroženo prikazal umetniško produkcijo iz slovenskega  prostora, ki jo lahko označimo kot družbeno  angažirano in feministično umetnost. Predstavljena bodo umetniška dela (video,  fotografije, slike, kolaži) in dokumenti projektov in dogodkov, začenši s prvim  feminističnim delom pri nas - kipom Dube Sambolec Ženske prihajajo (1976). 
			Umetnice in umetnik na razstavi: 
		    Antea Arizanović, Eclipse, Sara Filipovič, Ana  Grobler, Andreja  Gomišček, Leonora Jakovljević - Mark, Meta Krese, Aprilija Lužar,  Sladjana Mitrović,  Tadej Pogačar, Marija Mojca Pungerčar, Duba Sambolec, Zvonka Simčič, Nataša Skušek, Maja Slavec, Alenka  Spacal, Urša Vidic, Vita Žgur 
			Otvoritev razstave bo v četrtek, 5. 3., ob 18. uri, na ogled  pa bo tudi v petek (6. 3.), soboto (7. 3.) in nedeljo (8. 3), od 17. do  22. ure.  
			
			Razstavni projekt spremlja posvet, ki se bo osredotočil na zgodovino  feministične umetnosti in njen položaj danes s poudarkom na slovenskem  prizorišču in na povezanosti s feminističnim gibanjem. 
			Govornice: Aprilija Lužar, Duba Sambolec, mag. Alenka  Spacal, dr. Tanja Mastnak, dr. Nadja Zgonik in  mag. Evelin Stermitz 
			 Aprilija  Lužar s svojimi deli sega v področje  političnega aktivizma. Je avtorica z najobsežnejšim in kontinuiranim opusom  feminističnega ustvarjanja pri nas, ki je estetsko sporočilo likovnega dela  presegla s poseganjem v družbeno aktualne teme, predvsem na področje  ustvarjanja prostora brez nasilja za ženske, ženskega telesa, do pravice biti  lezbijka in tematiziranja statusa ženske v sodobni družbi  
			 Tanja Mastnak je diplomirala na Filozofski fakulteti, na oddelku  za umetnostno zgodovino, kjer je kasneje tudi magistrirala na področju  umetnosti modernizma. Leta 1994 je magistrirala na Srednjevropski univerzi v  Pragi, na oddelku za zgodovino in filozofijo umetnosti in arhitekture. Leta  2000 je na ISH v Ljubljani zagovarjala doktorsko disertacijo z naslovom Kreativni  potencial marginalnega, ženske v likovni umetnosti. 
			 Duba Sambolec je bila od leta 1992 do leta 2007 profesorica  umetnosti in predstojnica oddelka za kiparstvo na umetniški akademiji v  Trondheimu (Norwegian University of Science and Technology). V letih 1998 in  1999 je bila profesorica umetnosti in kiparstva na National Academy of Fine Art  v Oslu. Od avgusta 2008 je profesorica in koordinatorica prvega letnika  diplomskega študija na Faculty of Visual Arts, Oslo National Academy of the  Arts. Imela je 33 samostojnih razstav, sodelovala pa je tudi na mnogih  skupinskih mednarodnih razstavah. 
			 Alenka Spacal se ukvarja s feministično vizualno umetnostjo in teorijo. Diplomirala in  magistrirala je s področja estetike na Oddelku za filozofijo Filozofske  fakultete v Ljubljani. Trenutno na Oddelku za sociologijo pripravlja doktorsko  disertacijo iz vizualne kulture in feministične teorije, hkrati pa kot  asistentka predava pri predmetu Sociologija likovnih umetnosti. Svoje slikarske  avtoportrete je predstavila na več razstavah, predvsem v okviru feminističnih,  ženskih, lezbičnih in queer dogodkov. 
			 Evelin Stermitz je  magistrirala na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje v Ljubljani.  Ukvarja se s fotografijo in novomedijsko umetnostjo, zlasti z vidika družbenega  spola in post-strukturalističnih feminističnih umetniških praks. Njeno  raziskovalno delo vključuje feministično umetnost, sodeluje pa tudi pri  kiberfeminističnih umetniških projektih (www.evelinstermitz.net). 
			 Nadja  Zgonik, umetnostna zgodovinarka, kritičarka  in kuratorka, je izredna profesorica za umetnostno zgodovino na Akademiji za  likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani. Doslej je s svojimi  projekti sodelovala že z večino slovenskih galerij in pripravila več  predstavitev slovenske umetnosti po svetu. Njena bibliografija šteje več kot  dvesto enot, med njimi pet samostojnih knjižnih del. Je članica AICA in PEN. 
			  
			
			Sodelujoče umetnice in umetnik: 
			  
			Antea  Arizanović, Be my  sponzor 
			  2005-2006, fotografija, 103 x 100,5 cm 
			
  
      | 
    Antea Arizanović se ukvarja z  vprašanji lastne identitete in identitet drugih, obravnavanih skozi širšo  družbeno optiko. Samostojno je razstavljala že v ljubljanski Galeriji ZDSLU, v Galeriji Celica v  okviru festivala Rdeče zore, v Bežigrajski galeriji 2, v Tobačnem muzeju in v  Galeriji Kresija. Za fotografijo Be my  sponzor, predstavljeno na natečaju Avtoportret danes Umetnostne galerije Maribor leta  2006, je prejela prvo nagrado.   | 
   
 
			  
			Eclipse, Venerin  test 
			  1999,  video posnetek performansa, 15' 
			
  
     
		    Foto: Leonora Jakovljević - Mark 
      Za mlajši  ženski tandem Eclipse je  značilen radikalen vstop na prizorišče. Svojo obliko bodyarta imenujeta  retorični soft-porno-kič. S svojim hedonističnim pristopom detabuizirata žensko  spolnost. Njun performans Venerin test v Galeriji Kapelica leta 1999 vsebuje feministične konotacije, saj raziskuje  stanje slovenske ženske umetniške scene s pomočjo draženja in vzburjanja golega  moškega soudeleženca med naštevanjem imen domačih umetnic. Moški, kot merilnik  zanimanja, se ne odziva. Performans nazorno pokaže, kako in koliko so  ženske-umetnice in njihove stvaritve v falocentrični družbi pravzaprav kulturno  nevzburljive in nezanimive.  | 
   
 
   
			Sara Filipovič, Body X 
			  2008, fotografiji performansa, 20 x 29,5  cm 
		    
  
     
		    Foto: Andraž Purg  
      Otvoritveni dogodek razstave Mé v celjski Rački je bil performans Body  X absolventke kiparstva na ALUO Sare  Filipovič. Performans ponuja v razmislek vprašanje, ali smo ob  preobilici medijskih informacij in ob množici na vse možne načine olepšanih  golih teles, katerih identiteto želimo oz. smo prisiljeni prevzeti, sploh  sposobni še kaj čutiti. Ali pa se morda, kot je na koncu performansa z  avtoerotično kretnjo božanja po novem spolovilu/oblačilu nakazala avtorica,  dobro počutimo le za privzetimi maskami.		    | 
   
 
   
	   
		    Ana Grobler, Migraine 
	        2007, video, 5'23'' 
		  
  
    | Video Migraine je nastajal med migrenskim napadom.  Delo z videoefekti prikaže, približa in pomaga občutiti stanje obolelega v času  migrene in sočasno zastavlja tudi vprašanje, ali je migrena res samo biološko  pogojena "ženska bolezen" ali je tudi družbeno spodbujena. V zgodnji mladosti  je namreč razmerje obolelih med moškimi in ženskami enako, na vrhuncu rodne  dobe pa se razmerje poveča za trikrat v prid ženskam. Prav tako vedno večja  zabeležena rast deleža žensk, trpečih za migreno, od sedemdesetih in  osemdesetih let naprej nakazuje, da je emancipacija ženskam prinesla dvojno  obremenitev, ki se posledično kaže v bolezenskih stanjih.  | 
   
 
		      
		    Andreja Gomišček, Fisting 
		      2008, mešana tehnika (tempera, kolaž), 70 x 120 cm 
		     
  
    | 
    Andreja Gomišček je na Rdečih zorah leta 2008 v  ŠKUC-LL-Monokel razstavila kolaže s skupnim naslovom Det´s d uej ahaaha aj  lajk it. Namen  slik je vzpostaviti interaktivnost, saj gledalec v ogledalih vidi lasten obraz  in tako občuti lagodje oz. nelagodje dotičnih spolnih praks. Tisti trenutek,  skozi ta pogled namreč, tudi sam prakticira naslikano. Primaren avtoričin  interes pa je feministično lezbičen kontekst, ki pa ne preizprašuje zgolj  seksualnih praks.   | 
   
 
    
		    Leonora Jakovljević - Mark, Metamorfoza 
		      1997, fotografija performansa 
			  
  
     
      Foto: Igor Andjelić       | 
    Leonora  Jakovljević - Mark je performans Metamorfoza leta 1997 izvedla v Galeriji Anonimus v Ljubljani. Zasnovan je bil na dvojnosti spolnega razlikovanja. V  performansu je čokolado, ki jo je oblikovala v odliti moški torzo, stopila na  svojem golem telesu. Performans se je končal, ko je čokolada privzela obliko  njenega telesa, saj je v prenesenem pomenu dosegla približanje oz. zlitje dveh  vzorcev, moškega in ženskega, ki ju družba vztrajno ločuje.  | 
   
 
		        
		      Meta Krese, Ko se življenje  konča pri 45. letu 
		      2003, fotografija, 50 x 70 cm 
		        
		    Meta Krese v  svojih delih med drugim problematizira tudi odrinjenost žensk na rob družbe. Za dela Mete  Krese in Marije Mojce Pungerčar so značilne socialno angažirane vsebine,  ki se ukvarjajo predvsem z ekonomskim in razrednim položajem žensk. Meta Krese  je fotografije, ki se ukvarjajo s problematiko odpuščanja delavk v tekstilni  industriji, predstavila na razstavi z naslovom Ko se življenje konča  pri 45. Razstavljene so bile v Slovenskem etnografskem muzeju v okviru  festivala Mesto žensk leta 2003. Avtorica je s pomočjo kontrasta poudarila  tedanjo praznino, ki je bila v nasprotju z nekdanjo polnostjo. To razliko je  ponazarjala na eni strani ogromna količina srajc, ki je čakala na kupce, na  drugi strani pa prazne roke odpuščenih delavk.  
		      
		    Aprilija Lužar, Taxi  Art, 2m2 denarja  Master-bation 
		      2006, video instalacija (slika,  video 46'46'') 
		    Aprilija  Lužar s svojimi deli  sega v področje političnega aktivizma. Je avtorica z najobsežnejšim in  kontinuiranim opusom feminističnega ustvarjanja pri nas, ki je estetsko  sporočilo likovnega dela presegla s poseganjem v družbeno aktualne teme,  predvsem na področje ustvarjanja prostora brez nasilja za ženske, ženskega  telesa, do pravice biti lezbijka in tematiziranja statusa ženske v sodobni  družbi. Že od leta 1987 se je kot aktivistka in umetnica s svojim medijskem  nastopanjem borila za politične pravice lezbijk in gejev, kar je tematizirala  tudi v svojih ciklusih slik in razstavah. Njen multimedijski mobilni projekt Ženski taxi je leta 2002 zmagal na  mednarodnem natečaju V-Day Stop rape contest, ki spodbuja izvirne  strategije za preprečevanje nasilja nad ženskami, za katerim stoji ameriška  aktivistka in avtorica kultnih Monologov  vagin Eve Ensler. Projekt je tako v močni mednarodni konkurenci dobil prvo  svetovno nagrado kot najbolj inovativni umetniški projekt. Nagrada je omogočila  nadaljno uresničitev projekta, sestavljenega iz uličnih akcij, performansov,  slikarskih in video instalacij. Projekti Taxi Art z nadgradnjami so bili  od leta 2002 do 2007 realizirani na pomembnih mednarodno selekcioniranih  festivalih in galerijah, kar je velik uspeh za feministično umetnost nasploh,  slovensko feministično umetnost pa so umestili na prepoznavno mednarodno raven.  Projekt je bil izveden tudi na festivalu Mesto žensk leta 2002. 
		      
		    Sladjana Mitrović, Koža Special 
	        2006, video, 2'56'' 
		    
  
      | 
    Sladjana Mitrović, absolventka ALUO, je leta 2008 s  svojim videom sodelovala na Rdečih zorah in se istega leta predstavila s  samostojno razstavo slik Mé v celjski galeriji Račka. Video Koža special na cinično-humoren način  prikazuje odsev ženske biti in identitete v sodobni družbi, ki neprestano išče  in proizvaja popolne podobe žensk-objektov. Video je posnetek samo-britja  avtoričinega obraza.  | 
   
 
		      
		    Tadej Pogačar, Monapoly - A  Human trade game  
		      2004, objekt 
		    
              
                | Tadej  Pogačar ustvarja multidisciplinarne, multimedijske,  kolaborativne, raziskovalne projekte, ki obsegajo različne oblike skupnega  delovanja s strokovnjaki, znanstveniki in aktivističnimi skupinami ter  vsebujejo raziskave, javne manifestacije, akcije, razstave, izvajajo pa se  zunaj in znotraj umetniškega konteksta. V svojem delu Pogačar raziskuje  problematiko trgovanja z ljudmi, prostitucijo in načine preživetja marginalnih  skupin, ki so izključene iz dominantnega gospodarstva.  | 
               
             
		      
		    Marija Mojca Pungerčar, Javno zasedanje 
	        2001,  prizori iz videa, 22'10''  
		        
              Objavljeno z dovoljenjem avtorice. 
		    Marija Mojca Pungerčar, Glasilo zaprtih tekstilnih tovarn na Slovenskem, Singer 
              2003, glasilo, 8 strani 
			  
  
    
      Marija Mojca Pungerčar, Glasilo zaprtih tekstilnih tovarn na Slovenskem, Singer 
		      2003,  umetniška publikacija   
 
			  Marija Mojca Pungerčar je  sodelovala na festivalu Mesto žensk s projektom Singer iz leta 2003, razstavljenim v Slovenskem etnografskem  muzeju. Projekt, v katerem je opozarjala na zapiranje tekstilnih tovarn na  Slovenskem in odpuščanje slovenskih tekstilnih delavk, je bil interaktivna  umetniška instalacija, ki je vključevala šivalne stroje, zvok in video  projekcijo.  | 
   
 
	   	  
 
  
    
		      Marija Mojca Pungerčar, Zaprte tekstilne tovarne na Slovenskem, Singer 
		      2003,  zvočni posnetek, 7'57'' 		       | 
   
 
		        
		      Duba Sambolec, Ženske  prihajajo 
	        okoli 1976, fotografija, 21 x 21 cm 
			
  
     
        Reprodukcija fotografije iz Fotoarhiva  
        Moderne galerije Ljubljana objavljena z  
        dovoljenjem. 
    V ospredju: Ženske prihajajo, okoli 1976  (uničeno), motor, obarvan z belo barvo, poliester, chicken-wire kovinska mreža  in barve, umešane v poliester (kip v naravni velikosti) 
		        Zadaj levo: Stanje, okoli 1976, bel pigment,  vmešan v poliestrsko maso,87 x 100 x 100 cm  
		        Zadaj desno: Glava, okoli 1976, beton, 33 x 34 x  54 cm | 
   
 
		      
	        Duba Sambolec, Conversion NoHomeVideos©  
		    2000, video performans, 12', 
		    Performerki: Pernilla Edholm, Duba Sambolec 
			   
			  Duba  Sambolec od leta 1992 živi na Norveškem, kjer  je bila do študijskega leta 2006/07 profesorica umetnosti in predstojnica  oddelka za kiparstvo na umetniški akademiji v Trondheimu (Norwegian University  of Science and Technology) in od avgusta 2008 profesorica na akademiji v Oslu (National Academy of Fine Art).  Njeni novejši projekti so multimedijske instalacije, ki vključujejo skulpture, ready-made, video performanse, digitalni  foto kolaž in zvok. Za zgodovino feministične umetnosti na Slovenskem je  pomembno njeno zgodnje delo Ženske  prihajajo iz leta 1976. V sedemdestih letih si je umetnica s šokantno in  provokativno produkcijo za tedanje estetske lokalne kanone in s sodelovanjem v  javnih pogovorih izborila prostor v umetniškem svetu, kjer so prevladovali in  bili bolj cenjeni moški avtorji in njihova dela. To je delo, ki bi ga lahko v  slovenskem prostoru označili kot feministično v pravem pomenu izraza, saj se je  pojavilo v času sedemdesetih let vzporedno z ostalimi umetniškimi  feminističnimi praksami v ZDA, Veliki Britaniji in njihovimi odmevi drugje po  svetu. Kip, sestavljen iz belo pobarvanega motorja in človeške figure iz  barvanega poliestra in kovinske mreže, ki je bil razstavljen na razstavi Dobitniki študentovskih Prešernovih nagrad v Mestni galeriji leta 1976, je bil žal uničen.  
			  
			Zvonka Simčič, Doulas / ad utero ab ovo 
		    2007,  video, 5', 
		    Produkcija: Zavod CCC, 2007, Ljubljana  
			    
			  Zvonka Simčič od osemdesetih  let prejšnjega stoletja v videu prikazuje začetke seksualne emancipacije v  Sloveniji. Ideje, prisotne v njenih delih, so prikaz boja za človekove pravice,  zahteve za demokratizacijo in seksualni liberalizem. Njen najnovejši,  večplastno zasnovan projekt Doulas / ad utero ab ovo izpostavlja problematiko odnosa do vprašanja umetne  oploditve, stisko samskih žensk, ki ne najdejo primernega partnerja, diskriminacijo  samskih žensk in lezbijk, onemogočeno samostojno nadzorovanje reprodukcije .  
			    
			  Nataša Skušek, Fliperautomat 
			  2005,  video, 2'46'' 
			 Nataša Skušek se je leta 2006 v  Galeriji P74 na razstavi Mamica, dojilja,  žena, negovalka ukvarjala z nezmožnostjo izpolnjevanj mnogih družbenih vlog  ženske. Z umetniškim delom, navezanim na svoje življenje, je opozorila tudi na  enega izmed možnih odgovorov, kam izginjajo vse umetnice. Z umetniškim delom, ki razkriva mit materinstva in vlogo  matere kot dojilje, je želela poudariti odrekanja matere.  
			  
			Maja Slavec, Women Beauty  Power Less 
			2008, video posnetek performansa, 4'40'' 
			    
			Maja  Slavec je leta 2006 vpisala podiplomski študij fotografije pri  Milanu Pajku. V svojem performansu Women Beauty Power Less se jeokusno  oblečena in urejena z odločnim korakom sprehodila po Čopovi ulici v Ljubljani v  času prometne konice. V rokah je nosila črno škatlo, iz katere je prihajal  tiktakajoč zvok, podoben odštevanju bombe do eksplozije. Ljudi provokacija ni  zmotila, saj očitno ženska še vedno lahko predstavlja le objekt lepote, ne pa  subjekt, ki poseduje kakršnokoli moč. Performans  je nastal v sodelovanju z Michelom Draščkom.  
			  
			Alenka Spacal, Avtoportreti 
		      2003-2005, olje na  kuhinjskih krpah, okoli 46 x 70 cm 
			 Alenka Spacal se ukvarja s  feministično vizualno umetnostjo in teorijo. S svojimi Avtoportreti, naslikanimi  z oljnimi barvami na kuhinjske krpe, se je predstavila na različnih razstavah v  okviru feminističnih, ženskih, lezbičnih in queer dogodkov pri nas in v tujini. Preko različnih lastnih podob se je  avtorica skozi različne motive poigravala z mnogimi predstavitvami svojega  družbenega spola in s svojimi androginimi podobami zamajala predstavo  uveljavljenih razmejitev na ženski in moški spol ter naredila vidne tiste  marginalizirane identitete, ki se nanašajo na koncept spola.  
			  
			Urša Vidic, No mans land 
			  2006, olje na platnu, 47 x 62 cm  
			  
  
     Slika gledalca - tudi preko naslova - vodi do izjave umetnice o osvobajanju  ženske kot spolnega subjekta. Avtorica je razstavljala tudi v Narodni galeriji  kot nominiranka za nagrado Essl Award 2007 za osrednjo in jugovzhodno Evropo. | 
   
 
			  
			Vita Žgur, Abortus 
			  2005, video, 5'35'' 
			 Vita Žgur je za video Abortus prejela študentsko Prešernovo  nagrado. Umetnica se posveča problematiki abortusa pri nas in po svetu. Delo je  politično kritično nastrojeno proti omejevanju osnovnih človekovih svoboščin in  je trčilo tudi ob poskuse takrat še "nove vlade", ki je od konca leta 2005 dala  v tek postopke za omejevanje pravice do splava.  
			  
			
			Projekt je nastal na podlagi teoretskih zaključkov, ki jih je  avtorica projekta in kuratorica Ana  Grobler zapisala v svoji  diplomski nalogi Feministična umetnost v  Sloveniji. Vplivi ženskih skupin, gibanj in družbenega okolja (ALUO, 2008),  ki doslej najbolj temeljito evidentira  feministična umetniška dela iz slovenskega prostora in bo v kratkem izšla  v knjižni obliki pri  Inštitutu Akademije za likovno umetnost in oblikovanje v  Ljubljani. 
						  
         |