| 
            Samoorganiziranje umetnikov  
            za izboljšanje njihovega položaja  
           Okrogla miza 
           Petek, 9. 10. 2009, ob 11. uri 
Center urbane kulture Kino Šiška, Trg  prekomorskih brigad 3, Ljubljana  
           
          Moderator: Maks Soršak 
Gostje: Jadranka Ljubičič (Odprta zbornica), Jurij Krpan (Asociacija), Denis Miklavčič (SUKI pri Glosi), mag. Marija Mojca Pungerčar (Artservis), Nemanja Cvijanović (umetnik, Reka/Benetke), Dragoslav Krnajski (umetnik, Beograd) 
         
		  Okrogla miza Samoorganiziranje  umetnikov za izboljšanje njihovega položaja, ki je potekala v petek, 9. 10.  2009 v Centru urbane kulture Kino Šiška, je projekt Artservisa, ki deluje v  okviru servisnih dejavnosti Zavoda SCCA-Ljubljana. Okrogla miza predstavlja  prvi del širšega projekta Let's Talk  Critic Art (2009-2010), v katerega je vključen Zavod SCCA-Ljubljana in  mednarodni partnerji oz. kulturni portali: SEEcult.org (Srbija), Kulturpunkt (Hrvaška) in Forum Skopje (Makedonija) ter domači Artservis (Slovenija).  
		  Okrogla miza, posvečena statusu in položaju ustvarjalcev v  kulturi in njihovim iniciativam za izboljšanje pogojev delovanja, je bila  izjemno dobro obiskana, saj smo našteli preko 70 udeležencev iz različnih  področjih kulture in umetnosti, med katerimi jih je več kot polovica s statusom  samozaposlenega v kulturi.  
		  Moderator Maks Soršak je najprej pozdravil zbrane in za uvodno besedo zaprosil urednico Artservisa in vodjo okrogle mize, mag. Marijo Mojco Pungerčar, ki je podala  kratek okvir dogodka. Občinstvo je spomnila na to, da v zadnjih letih  kulturnike neprestano pretresajo različne situacije, ki so povezane s  političnimi in ekonomskimi spremembami. Pogoji za produkcijo so nestabilni, ves  čas pretijo nevarnosti slabšanja pogojev, zmanjševanja sredstev za produkcijo  in ukinitve pravic za samozaposlene v kulturi. S temi težavami se zadnja leta  spopadajo organizacije umetnikov in kulturnikov, ki jih ni ustanovila država in  jih praviloma ne financira Ministrstvo za kulturo. Organizacije, ki v  pomanjkanju krovne zastopniške organizacije za kulturo opravljajo zastopniško  vlogo, so Odprta zbornica za vizualno umetnost, Asociacija, SUKI pri Glosi in  spletni medij Artservis. Čeprav so te organizacije že večkrat sodelovale med  sabo, je bila tokratna okrogla miza prva skupna javna predstavitev, ki sta se  ji pridružila tudi predstavnika sorodnih aktivističnih pobud iz Hrvaške in  Srbije. Sledile so samostojne predstavitve organizacij, ki so jih podali  panelisti. Razložili so, kako in zakaj so se samoorganizirali na lokalni in  nacionalni ravni ter kaj so že dosegli. Povedali so, na kakšen način vodijo  dialog z državo in lokalnimi oblastmi ter kako sodelujejo z njimi pri reševanju  problemov produkcijskih pogojev v kulturi, formalnih statusov umetnikov in  sistemi socialnih transferjev za umetnike. 
		  Marija Mojca Pungerčar je kronološko opisala različne akcije  in pobude, ki jih je Artservis v zadnjih letih izvajal predvsem na področju  socialne varnosti in pravic za samozaposlene v kulturi. Posebnost Artservisa  je, da se na spremembe odziva hitro in da učinkovito informira kulturnike, saj  ima preko 6.000 naročnikov na okrožnico. Jurij  Krpan, predsednik Društva Asociacija,  je poudaril prizadevanje društva, da postane čim močnejša zastopniška  organizacija, delujoča na profesionalnih temeljih. Sprememb se namerava lotiti  premišljeno in šele potem, ko bodo opravljene temeljite analize  kulturno-umetniške produkcije. Potrebno si je izboriti mesto v pogajalskih  skupinah z resornimi ministrstvi, dialog pa voditi na osnovi izdelanega  elaborata oz. študije o produkcijskih pogojih v kulturi in umetnosti.  Predstavnica Odprta zbornice za vizualno  umetnost, Jadranka Ljubičič, je  poudarila neformalni značaj in večplastno aktivistično delovanje Odprte  zbornice, katere člani delujejo v različnih delovnih skupinah: skupina za  razpise, samozaposlene, založništvo in infrastrukturo. Predsednik Sindikalne konference SUKI pri Glosi, Denis Miklavčič, je spregovoril o  pravici samozaposlenih v kulturi do sindikalnega organiziranja in o težavah, ki  jih prinaša samozaposlenim sedanji status delodajalca. Cilji sindikalne  konference so med drugim enake pravice in zagotovitev socialne varnosti za vse,  ki delujejo na področju umetnosti in kulture, da ustvarjalno delo ne sme biti  podrejeno tržnim zakonitostim in sprejemljiva davčna politika. Nemanja Cvijanović, umetnik iz Hrvaške,  je predstavil samoorganizirano skupine sodobnih vizualnih umetnikov, ki je  dejavna tudi na področju izboljševanja delovnih in statusnih pogojev.  Beograjski umetnik Dragoslav Krnajski,  ki je bil med drugim tudi predsednik Združenja likovnih umetnikov Srbije, je  poudaril nekatere težave, s katerimi se srečujejo ustvarjalci v Srbiji,  predvsem na področju financiranja in davčne zakonodaje. Izpostavil je vpliv  zakonodaje na delovanje umetnikov in dejstvo, da se socialni prispevki  umetnikom s statusom določajo glede na njihov prispevek kulturi in glede na  umetniško vrednost njihovega dela. Zaskrbljujoče je dejstvo, da so v Srbiji  umetniki glede na višino socialnih prispevkov in iz njih izhajajočih pravic do  pokojninskega zavarovanja izenačeni z nekvalificiranimi delavci v proizvodnji.  V Srbiji beležijo okrog 1.500 umetnikov s statusom, v različna umetniška  združenja pa je vpisano okrog 11.000 umetnikov.  
		  Sledila je živahna razprava s publiko. Nekatere udeležence  je zanimalo, na katero od prisotnih organizacij se lahko obrnejo s svojim  problemom. Katera organizacija jih je pripravljena zastopati? Zakaj potrebujemo  več zastopnikov - ali ne bi bil dovolj le en sam? Ali ne bi bilo bolje, da bi  si organizacije razdelile področja delovanja? Marija Mojca Pungerčar je  izpostavila, da je delovanje več pobud pozitivno, ker vsaka pobuda oz. organizacija  s svojimi mehanizmi pritiska na pristojna ministrstva. Nujno pa je, da so  pobude medsebojno usklajene in da organizacije med seboj sodelujejo. 
		  Predstavniki organizacij so poudarili, da je edina možnost  za doseganje sprememb osebna angažiranost, samoorganiziranost in povezovanje.  Med dosežki svojega delovanja so izpostavili dosežen sporazum z Ministrstvom za  kulturo glede obveznosti obveščanja DURS-a o prispevkih za socialno varnost za  samozaposlene s statusom ter sodelovanje v Projektni medresorski skupini za  celostno rešitev statusa samozaposlenih v kulturi na Ministrstvu za kulturo, v  okviru katere so letos poleti izdelali skupen predlog za izboljšanje položaja  samozaposlenih. 
		  Zastavlja se vprašanje, kako doseči večjo solidarnost in  širšo aktivnost kulturnikov. Razprava je pokazala, da mnogi kulturniki svoja  pričakovanja usmerjajo predvsem v smer vzpostavitve močne zastopniške  organizacije, ki bi reševala njihove probleme. To bi bil lahko sindikat, pravni  zastopniki ali pa že obstoječa, a nedelujoča Kulturniška zbornica Slovenije.  Podana je bila pobuda, da se kulturniki v kar največjem številu včlanijo v  Kulturniško zbornico Slovenije in jo z glasovalno pravico od znotraj  preoblikujejo tako, da bo stregla aktualnim potrebam kulturnikov. Maks Soršak  je vsem, ki se bodo angažirali za ta namen, ponudil pravno pomoč, direktor Kina  Šiška Simon Kardum pa prostor.  
		  Mag. Marija Mojca  Pungerčar, urednica Artservisa,  
		    Dušan  Dovč, vodja programov SCCA-Ljubljana 
		      
	      
		       
				    
				    
			
			POROČILA 
			
			NAPOVED DOGODKA 
			
			  
         |