Hitre povezave
PROJEKTI
VIDEO/ARHIV
ŠOLA
SERVIS
   
/ domov / o nas / publikacije / knjižnica / DIVA / ENGLISH  

 

A) PROJEKTI
Brez žebljev in podstavkov
Studio 6
Razstave
Raziskave
Koprodukcije, partnerstva
in sodelovanja


B) VIDEO/ARHIV
Postaja DIVA
  Prakse arhiviranja
  Videodokument
  Videospotting
  Artservisova zbirka
  Internet Portfolio

C) ŠOLA
Svet umetnosti
Knjižnica

D) SERVIS
Artservis
ArtsLink
Evrokultura
Kulturna stična točka (CCP)
Stična točka ALF v Sloveniji

Zavod SCCA-Ljubljana
Metelkova 6, SI - 1000 Ljubljana
Tel.: +386 (0)1 431 83 85
Fax: +386 (0)1 430 06 29
e-mail: info[at]scca-ljubljana.si

Vizitka

Okrožnica SCCA
dodaj e-naslov / Arhiv
SODELOVANJA:
GAMA, Gateway to Archives of Media Art
GAMA

(Gateway to Archives of
Media Art)
On-AiR
(platforma za mobilnost umetnikov)
VideoLectures.net
(baza videopredavanj)
ČLANSTVO:
Asociacija
(društvo NVO in samostojnih ustvarjalcev na področju kulture)
CAE
(Culture Action Europe)
ALF
(Anna Lindh Foundation)
IKT
(International Association of Curators of Contemporary Art)
InSEEcp
(Informal SEE Network of Cultural Portals)
On-the-Move
(informacijska mreža za mobilnost v kulturi)
Kulturna četrt Tabor
(društvo organizacij ljubljanske soseske Tabor)

Svet umetnostiSeminar iz pisanja o sodobni umetnosti
Letnik 2008/09
Delavnica št. 3

Interpretiranje in situiranje sodobne umetnosti:
Opazovanje, participacija, motivacija, raziskovanje in empatija

Mentor: Branislav Dimitrijević

15.-16. maj 2009
Projektna soba SCCA, Metelkova 6, Ljubljana

Rok za prijavo je podaljšan: sreda, 13. maj, do 12. ure

"Umetnost je tisto, zaradi česar je življenje bolj zanimivo od umetnosti", je ena od izjav, ki si jih z lahkoto zapomnimo in za katere se nam zdi, da nas približajo "bistvu" tistega, kar želimo povedati ali storiti z dejstvom, da želimo nekaj povedati ali storiti s tistim, za kar mislimo, da je umetnost. Nisem gotov, kje sem to izjavo slišal ali prebral, spomnim pa se, da je bila povezana s performansi umetnice Gine Pane ali pa morda koga drugega iz te generacije. Izjava kaže na atmosfero 60ih in 70ih let, ko je bilo vprašanje "Kaj je umetnost?" ne le pomembno, temveč zastavljano do obsesivnih meja in se zaključevalo v ironičnem nasilju, kakor v ključnem delu Raše Todosijevića iz leta 1977, Was Ist Kunst?.

Danes se zdi, kakor da je vprašanje "Kaj je umetnost?" zamenjalo vprašanje "Kaj lahko z umetnostjo storimo?" Kakor da je odgovor na prvo vprašanje postal izrabljena, nepotrebna retorika, nekaj o čemer je bolje molčati. Nedavno je neki kustos sodobne umetnosti povedal: "Če neprestano opozarjate na to, kje ali kaj je umetnost, lahko podcenjujete sposobnost opazovalca, da z njo vzpostavi odnos."

Gre za simptom sodobne umetnosti, ki slavi (resnično) izkušnjo na račun interpretacije. Povsod lahko opazimo določeno precenjevanje "osebne izkušnje". Verjamemo zgolj v neposredno izkušnjo! bi lahko bil slogan današnjega časa: izkušnja postaja osnova "resničnega, verodostojnega in avtentičnega znanja o kulturi in o sebi sami." Sodobna umetnost je le ena izmed manifestacij teh sodb, najbolj izrazite najdemo v izpovednem tonu popularnih medijev - od televizijskih talk show oddaj do Velikega brata in žanra travma-drame v celoti. Zaradi tega obstaja čvrsto vzpostavljena ideološka povezanost med "izkušnjo" in "voajerizmom", med željo da postanemo aktivni udeleženec "bivanja v svetu" in ultimativno komodifikacijo izkušnje. Kako živeti s tem brez obnavljanja poznanih tipov kritike medijev in vračanja k razvidnemu prepoznavanju logike razvitega kapitalizma? Debord nam tu žal ne more več pomagati.

Mesta potujejo, umetniki potujejo, tranzicijski prostori, tranzicijske družbe, mobilnost, menjava in neposredno udejstvovanje: tako se navadno opisuje svet sodobne umetnosti. Tip umetnika, ki nastaja, ne pripada nikakršnim ustaljenim okoliščinam, ampak je zaznamovan z mobilnostjo, klatenjem po svetu, odkrivanjem raznolikosti in stalno kontekstualno fluktuacijo. "V naši družbi morajo biti umetniki turisti, da lahko preživijo", se glasi neka druga kuratorska izjava.

Mobilnost izhaja iz potrebe za individualno samoorganizacijo izven institucionalnih omejitev. Kljub temu je mobilnost povezana z vladajočimi mehanizmi razvitega kapitalizma. Kapitalistični podjetnik in njegov kritični "drugi" sta na enaki misiji permanentne mobilnosti. Brian Holmes opaža: "Celotna dvosmiselnost kapitalizma v njegovem konkretnem, zgodovinskem razvoju, je povezanost med izjemno upravljalsko močjo nad usmeritvijo in vsebino človeške izkušnje ter strukturno nujnim prostorom za razvoj avtonomije posameznika."

  • Kakšno stališče naj zavzamemo v takšnih okoliščinah?
  • Potujemo zato, da bi prišli do novih izkušenj, ali zato, da se ne bi oprijemali starih?
  • Katero poziciju zavzemamo v tem tranzicijskem stanju?
  • Na kakšen način ustvarjamo smisel v tem "vse gre/vse se premika" stanju?

Gre za etnografski impulz z njegovo dvojno ostjo radovednosti in kolonializma, direktne izkušnje in strukturalnega premisleka, opažanja/opisa in razumevanja/interpretacije. V današnji kulturi je vse lahko predmet etnografskega raziskovanja: specifičnosti, lokalizmi in situacije - vse je slabše in slabše prepoznavno, ne le v premikanju "med kulturami", ampak tudi v "perpetuirani premičnosti" raziskovanega objekta. Pri tem nam je lahko v pomoč koncept "participacijskega opazovanja," ki ga prevzemamo po Jamesu Cliffordu. Ta koncept "obsega prenos med empatijskim udejstvovanjem v določeni situaciji in/ali dogajanju (izkušnja) in ocene njegovega pomena in značaja v širšem kontekstu (interpretacija)."

V sedanjosti prav poudarjanje prvega spodbuja številčnost etnografskega in umetniškega zanimanja, a tu lahko poudarimo pomen besede "prenos", da bi poudarili skrb za aktiviranje dinamike med motiviranim in situiranim položajem. Na kateri način lahko razmišljamo o "participacijskem opazovanju" v umetnosti, ki deluje kot prenosnik med empatijo in pomenom? Govorili bomo o pojmih, ki so med seboj tako nepovezani, tako konfliktni, kakor so empatija in smeh, cinizem in naivnost, opazovanje in interpretacija, humanitarni pogled in etnografski pogled, trdna dejstva in fleksibilne idiosinkrazije, malo pa tudi o nogometu in socializmu.

Branislav Dimitrijević

Delavnica bo potekala v srbskem jeziku.

Uvodno predavanje, namenjeno širši javnosti in udeležencem delavnice, bo Branislav Dimitrijević imel v četrtek, 14. 5., ob 20. uri v Projektni sobi SCCA.

URNIK

Petek, 15. 5. 2009

Dopoldan: 10.00-13.30
10.00: Pozdrav in uvod. Interpretacija, njeni tradicionalni modeli in njeno prepričanje (predavanje).
Odmor
12.00: Pogovor o "slavnih primerih" napačnih interpretacij v zgodovini umetnosti. (Je napačna interpretacija veljavna interpretacija?) Kako razložiti abstrakcijo? Sodobna umetnost in domnevni konec interpretacij.

Popoldan: 15.00-18.00
Primeri:
15.00: "Zašto ne govorim Srpski (na srpskom jeziku)", film Phila Collinsa, projekcija in pogovor.
16.00: Primerjalna analiza videa Johanne Billing in videa Katarine Zdjelar "Everything is gonna be". Pogovor.
17.00: Interpretacije "vzhodnoevropskosti" v sodobni umetnosti. Pogovor.

Sobota, 16. 5. 2009

Dopoldan: 10.00-13.30
10.00: Pripravljalni pogovor o vsebini predlaganih esejev. Ideje, predlogi in dogovor o temah.
Odmor
12.00: Pisanje esejev.

Popoldan: 15.00-18.00
15.00: Predstavitev esejev in pogovor.

MENTOR

Branislav DimitrijevićBranislav Dimitrijević (1967) je umetnostni zgodovinar, kritik in kustos, vodja oddelka za izobraževanje in dokumentacijo v Centru za sodobno umetnost-Beograd. Diplomiral je iz umetnostne zgodovine na univerzi v Beogradu in leta 1995 magistriral iz zgodovine in teorije umetnosti na univerzi v Kentu pri profesorju Stephenu Bannu. Objavlja tekste o sodobni umetnosti in politiki v Srbiji v lokalnih in mednarodnih časopisih in katalogih. Leta 1996 je uredil knjigo o interpretaciji popularnih podob Pop Vision. Piše eseje za kataloge umetnikov, mdr. Zorana Naskovskega, Milice Tomić, Zdravka Joksimović, pRT. Z Branislavo Andjelković je bil kustos številnih razstav in urednik katalogov; mdr. Soba s mapama (1995), Ubistvo1 (1997), Lepota i teror (1998) in Overground (1998). Je eden od ustanoviteljev Škole za istoriju i teoriju umetnosti v Centru za savremenu umetnost-Beograd. Od leta 1999 predava o konceptualni umetnosti in razbiranju podobe. Predaval je tudi na Filozofski fakulteti v Beogradu in Michaelis School for Arts v Cape Townu. Sodeloval je na konferencah in diskusijah v Canteburyju, Stockholmu, Innsbrucku, Ljubljani, Skopju, Oslu ...

PRIJAVE

Cena delavnice je 25 EUR za posameznike in 35 EUR za predstavnike institucij. Kopija plačane položnice je pogoj za udeležbo na delavnici. Število mest je omejeno na deset udeležencev.

Rok za prijavo je podaljšan: sreda, 13. maj, do 12. ure

K prijavi je potrebno priložiti kratko biografijo in kratko formulacijo, zakaj se želite udeležiti delavnice.

Izpolnjeno prijavnico pošljite na elektronski naslov: svetumetnosti@scca-ljubljana.si ali poštni naslov ali prinesite osebno: Zavod SCCA-Ljubljana, Metelkova 6, 1000 Ljubljana.

KONTAKT

Zavod SCCA-Ljubljana (uradne ure: 11.00-13.00)
Kontaktna oseba: Petja Grafenauer, Dušan Dovč
Metelkova 6, 1000 Ljubljana
tel.: (01) 431 83 85
e-mail: svetumetnosti@scca-ljubljana.si

Program Svet umetnosti podpirajo MOL, Oddelek za kulturo, Ministrstvo za kulturo RS in Evropska kulturna fundacija.

 

 

 
Fokus

Ob nekem času,
na nekem mestu

(iz video arhiva
Postaja DIVA)

Noč kratkih filmov:
21. 12. 2017, ob 22.30

Slovenska kinoteka
Vstop prost!

Iskanje
Zgodilo se je

Meditacije
tajvanskega videa

1. 8. 2017
Projektna soba SCCA

Novosti v knjižnici SCCA

Strokovna literatura
o sodobni umetnosti

Fokus: kuratorske prakse, video in novi mediji

Sledite SCCA-Ljubljana
Facebook  Twitter  Vimeo  Wikipedia

 


Zavod SCCA-Ljubljana
, Metelkova 6, SI - 1000 Ljubljana,
Tel.: +386 (0)1 431 83 85, Fax: +386 (0)1 430 06 29 e-mail: info@scca-ljubljana.si