| 
              SVET UMETNOSTI - Šola  za sodobno umetnost 
              www.worldofart.org 
Letnik 2006/07
  
Že druga poletna kuratorska šola  
  
   			    23. julij-7. avgust 2007 
   			    Erevan, Armenija 
   			    
			Zavod za sodobno  umetnost SCCA - Ljubljana je lani postal partner Poletne  kuratorske šole, ki je letos potekala že drugič od 23. julija do 7.  avgusta 2007 v Erevanu  (Armenija).  
			Predavanja, delavnice in predstavitve je povezovala  tema Med razstavo in mediacijo. Iz Slovenije se je šole udeležila Petra  Kapš, mlada kuratorica in kritičarka, Barbara Borčić in Tevž  Logar iz Zavoda SCCA-Ljubljana pa sta sodelovala pri programu predstavitev.  		
				
			Vzpostavljanje umetnostnega sistema na  Vzhodu in Balkanu
			Umetnostni sistem na Vzhodu in Balkanu je zaznamovala  socialistična družbena ureditev, ki je v nekaterih državah že prešla svoje  tranzicijsko obdobje, v nekaterih pa je ravno sredi procesa sprememb. Družbena  in kulturna zgodovina tega prostora je imela svoje pomanjkljivosti in  prednosti, razvoj vzhodnega umetnostnega sistema danes pa se osredotoča na  najnujnejše vzpostavljanje infrastrukture za kulturo in umetnost ter ustreznih  izobraževalnih programov za kuratorje in kritike sodobne umetnosti. Pomembno  vlogo pri vzpostavljanju ima refleksija sveta umetnosti, zlasti razmerje  kuratorjev do sodobnih umetniških praks, pričakovanj profesionalnega občinstva  in širšega družbenega okolja. Vzhod in Balkan programe izobraževanja ponekod  šele razvijata, hkrati pa že poskušata vzpostaviti kritičen pogled na  zahodnoevropski umetnostni sistem.  
			Ena od takšnih iniciativ je Poletna kuratorska šola, s  katero želi Združenje armenskih likovnih kritikov vzpostaviti mednarodno  izobraževalno platformo. Šola je lani potekala prvič, načrtuje pa se, da bi se  šola razvila v celoletni izobraževalni program, ki bi ustrezal specifikam  "vzhodnega prostora".  
			Izkušnja prvega letnika je pokazala, da je za ustrezno  pripravo kurikuluma nujno mednarodno sodelovanje. Prenovljeni kurikulum druge  Poletne kuratorske šole je tako rezultat sodelovanja Združenja armenskih  likovnih kritikov z Zavodom SCCA-Ljubljana (Slovenija), Sorosovim  centrom za sodobno umetnost iz Almatyja (Kazahstan) in istanbulskim BM  Centrom za sodobno umetnost (Turčija). 
			    
						
            Slovenska  izkušnja pri vzpostavljanju kuratorskih praks in izobraževalnih programov na  Poletni kuratorski šoli
            Zavod SCCA-Ljubljana že deseto leto vodi Svet umetnosti, šolo za sodobno umetnost, ki je  nastala zaradi manjka teoretičnega in praktičnega izobraževanja na področju  sodobne vizualne umetnosti v slovenskem prostoru. Ker je iz podobnih razlogov  nastala tudi mednarodna Poletna kuratorska šola, je na letošnji šoli Tevž  Logar, asistent Sveta umetnosti, predstavil dolgoletne izkušnje in  teoretsko in metodološko zasnovo različnih segmentov šole (Tečaj za kustose,  Seminar iz pisanja, Laboratorij kuratorskih praks, letni zborniki, serija  predavanj, spletna stran). Izkušnje Sveta umetnosti pomenijo enega od možnih  modelov tudi za nadaljnji razvoj Poletne kuratorske šole.  
            Barbara Borčić, direktorica SCCA-Ljubljana,  kritičarka in publicistka, pa je predstavila razvoj kuratorskih praks v  Sloveniji od šestdesetih let prejšnjega stoletja do danes. Posebej je  izpostavila različne metode in pozicije posamičnih kuratorjev v slovenskem  prostoru.  
            Zavod SCCA-Ljubljana je kot regionalni partner letos  pripravil tudi predizbor kandidatov za šolo iz naslednjih držav: Bosna in  Hercegovina, Češka, Črna gora, Hrvaška, Kosovo, Madžarska, Makedonija, Poljska,  Slovaška, Slovenija in Srbija. Na razpis se je prijavilo 20 mladih kuratorjev,  komisija v sestavi Barbara Borčić in Saša Nabergoj (Zavod SCCA-Ljubljana) in  Nevenka Šivavec (Likovni salon Celje) je pripravila ožji izbor, končni izbor  kandidatov pa je pripravilo Združenje armenskih likovnih kritikov.  
			  
            
            2. Poletna kuratorska šola (2007)
            Letošnja, že druga Poletna kuratorska šola se je  osredotočila predvsem na odnos med umetnostnim kritikom in kuratorjem na eni  strani ter kuratorjem-umetnikom na drugi strani v luči globalizacije  umetnostnih trgov in velikih razstav, bienalov, umetnostnih sejmov in  festivalov. Od devetdesetih let prejšnjega stoletja vse tovrstne prireditve že  uveljavljajo svoje vzorce delovanja tudi v nekdanjih socialističnih državah.  Poletna kuratorska šola je poskušala izpostaviti kuratorstvo kot kritično  prakso, ki vzpostavlja in vrednoti odnose umetnik-kurator, umetnik-kritik in  umetnik-družba.  
            Udeleženci so se v okviru delavnic, predavanj in  predstavitev seznanili s teoretskimi in praktičnimi segmenti kuratorske prakse,  zlasti pa z različnimi vlogami sodobnega kuratorja znotraj teoretskih,  umetniških ali kulturnih konceptov. Srečali so se tudi z lokalnimi umetniki,  kuratorji in obiskali pomembnejše umetnostne organizacije v Erevanu.  
                
              
            Program
            Glavni del šole so bile mentorske delavnice na temo  kritiškega pisanja (mentor: Miško Šuvaković, Srbija), feminizma in  kuratorskih praks (mentorica: Neery Melkonian, ZDA) in zgodovinjenja  velikih razstav sodobne umetnosti (mentorica: Elvan Zabunina, Francija).  Predavanja in predstavitve lokalnih kuratorjev in kritikov so osvetlila  dogajanje na področju armenske sodobne vizualne umetnosti, mednarodni gosti pa  so predstavili kuratorske prakse, izobraževalne programe in položaj sodobne  umetnosti v Sloveniji, Kazahstanu, Angliji in Avstriji.
                             
              Mentorske delavnice
            
              Pod mentorskim vodstvom Miška Šuvakovića, filozofa, profesorja estetike na Fakulteti za  glasbo in profesorja teorije umetnosti na interdisciplinarnih podiplomskih  študijah na Univerzi za umetnost v Beogradu, je potekala delavnica  kritiškega pisanja.  
              
            V seriji mentorskih srečanj z naslovom Global  Feminism's Other je Neery Melkonian izpostavila kontekst  in kuratorski pristop pri pripravi velikih feminističnih mednarodnih razstav.  Opozorila je na ideološke okvire in možne vzgibe za odsotnost določenih  kulturnih praks in prostorov. Predstavila je tudi dela armenskih umetnic od  druge svetovne vojne do danes.             
            Neery Melkonian je kritičarka, kuratorka in  svetovalka iz New Yorka. Kot pridružena direktorica centra za kuratorske  študije (Bard College) in kot direktorica programa vizualnih umetnosti (Center  for Contemporary Arts, Santa Fee) je pripravila dvajset samostojnih razstav in  dve potujoči skupinski razstavi. Predava in vodi delavnice na temo estetike premestitev,  globalizacije in transkulturnih geografij. 
             
            V petih srečanjih s skupnim naslovom A History of  Exposition je Elvan Zabunina predavala o pomembnejših evropskih  razstavah od leta 1969, začenši z razstavo Haralda Szeemana When Attitudes  Become Form. Nadaljevala je z analizo dveh razstav v Centru Georges  Pompidou: Pariz-Berlin (1978) in Pariz-Moskva (1979) ter  zaključila s pomembno razstavo, ki se je ozrla onkraj prostora zahodne Evrope  in Amerike: Magicians of the Earth (1989). Zaključila je z analizo 11. Documente v kontekstu kritike postkolonializma in transkulturne produkcije.  
                Elvan Zabunina je umetnostna zgodovinarka, kritičarka  in publicistka iz Pariza. Predava na univerzi v Rennesu, kjer že več let vodi  kuratorski program na oddelku za umetnostno zgodovino. 
              
            Predstavitve in predavanja
            
                Armenski kuratorji in kritiki
  
                Ruben Arevshatyan, umetnik in svobodni kurator  (Erevan, Armenija), je predstavil trg sodobne umetnosti in izobraževalni sistem  v Armeniji. 
                Nazareth Karoyan (AICA-Armenia) je predstavil  izobraževanje kot kritično prakso na področju sodobnih umetnosti.  
                Eva Khachatryan (ACCEA, Erevan) je svoj modul  posvetila umetnostni kritiki in kuratorskim praksam v postsovjetski Armeniji.  Izpostavila je poklic kuratorja, ki se žele vzpostavlja, v socialističnih  sovjetskih časih pa so to vlogo opravljali kar umetniki in aktivisti.  
                Azat Sargysayn (GSSA, Erevan) je predstavil zgodovino  Mednarodnega bienala sodobne umetnosti Gyumri, ki je letos potekal že šesto  leto.  
                Vardan Azatyan (AICA-Armenia) je v predavanju Spomin  in/ali pozaba govoril o zgodovinjenju sodobne armenske umetnosti.  
                Angela Harutyunyan (AICA-Armenia) je v predavanju Uvažanje  "kustosa": Politike reprezentacije in identifikacije v sodobni  armenski umetnosti najprej  vpeljala termin "kustos" in skonstruirano armensko inačico  "hamadrogh", ki ima skupaj z drugimi uvoženimi koncepti v kontekstu  sodobne armenske umetnosti vse večji pomen. Spregovorila je o izvoru in  implikacijah tega termina na primeru različnih umetniških in kuratorskih praks  v Armeniji. 
            Mednarodni gosti 
  
                Malcolm F. Miles (Univerza Plymouth, Anglija) je  izpostavil razmerje med umetnostjo in družbo, predaval o družbi kot umetniškem  delu oz. ideji, ki jo je razvil Herbert Marcuse, povzel in modificiral Joseph  Beuys (vsak je umetnik), Walter Benjamin pa je pozval umetnike, da se odrečejo  umetniškemu avtorstvu.  
                Claudia-Maria Luenig (Basement, Dunaj) je predstavila  vlogo neodvisnih razstavnih prostorov in se spraševala, ali so to za umetnike  lahko odskočne deske v mednarodne galerije in na umetnostne trge.  
                Valeria Ibraeva (SCCA-Almaty) je govorila o  kazahstanski umetnosti kot političnem projektu.  
                Tevž Logar, asistent Sveta umetnosti  (SCCA-Ljubljana), je predstavil zgodovino šolo za sodobno umetnost Svet  umetnosti. 
                Barbara Borčić, direktorica SCCA-Ljubljana,  kritičarka in publicistka, je orisala razvoj kuratorskih praks v Sloveniji od  šestdesetih let prejšnjega stoletja do danes in pomembne protagoniste.  
              
            Udeleženke in udeleženci šole
              Arpi Adamyan (Armenija), Mary Amirkhanyan (Armenija), Rael  Artel (Estonija), Anna Bitkina (Russia), Armine Babayan (Armenija), Irina  Chkhaidze (Gruzija), Estzer Lazar (Madžarska), Karina Galimzyanova (Kirgizija),  Marianna Hovhanissyan (Armenija), Petra Kapš (Slovenija), Dastan Kozhakhmetov  (Kazahstan), Sorana Muntenau (Romunija), Azat Sarkissian (Armenija), Seda  Shekoyan (Armenija), Joanna Sokolowska (Poljska), Marko Stamenković (Srbija),  Ani Soukiassian (Armenija), Nadia Tsulukidze (Gruzija), Arpine Tokmadjayan  (Armenija), Tsolak Topchyan (Armenija) in Vladimir Us (Moldavija). 
                
              
            Dodatne informacije:
Zavod SCCA-Ljubljana (uradne ure: 11.00-15.00) 
Kontaktni osebi: Saša Nabergoj (voditeljica Sveta umetnosti)  ali Tevž Logar (koordinator Sveta umetnosti) 
Metelkova 6, 1000 Ljubljana, tel.: 041 367 425 
E-mail: svetumetnosti@scca-ljubljana.si  
            
			  
			 Program Zavoda SCCA-Ljubljana podpirata MOL, Oddelek za  kulturo in raziskovalno dejavnost in Ministrstvo za kulturo RS.  
			
            Zavod SCCA-Ljubljana je  član Asociacije, društva nevladnih organizacij in samostojnih ustvarjalcev na  področju kulture in umetnosti. 
              
         |