#ostanidoma Obrazi analognega / Kvantizacija rdeče: Program IV

Prikaz filmskega / video opusa Mihe Vipotnika iz let 1974–2018
Projekcije, razstava, predavanja in pogovori

Priprava programa: SCCA-Ljubljana in Slovenska kinoteka
Kuratorja: Barbara Borčić, Peter Cerovšek

Program IV: torek, 7. april 2020, 20.00–24.00 (spletna projekcija)
Baza slovenskega filma (BSF)


Projekcija tokrat ne bo v Slovenski kinoteki, temveč na spletni Bazi slovenskega filma v okviru programa »Vsi (filmi) doma!«.

V času epidemije novega koronavirusa kljub zaprtju ustanov in kinotečne kinodvorane v samoizolaciji nadaljujemo z izvajanjem programa v spletni obliki. Dogodek pripravljamo SCCA-Ljubljana in Slovenska kinoteka v sodelovanju z RTV Slovenija in Bazo slovenskega filma (BSF) v času in situaciji prilagojeni obliki – kot spletna projekcija. Ogled filmov bo v sklopu projekta »Vsi (filmi) doma!« mogoč v torek, 7. aprila, od 20. do 24. ure na spletni strani BSF: bsf.si/sl/novice/miha-vipotnik-retrospektiva.

Vabljene in vabljeni k enkratnemu ogledu!


Program IV

Po uspešni otvoritvi, razstavi in treh večerih nadaljujemo s prikazom filmskega / video opusa Mihe Vipotnika. Aprilski program sestavljajo glasbene oddaje in video spoti iz let od 1981 do 2001. Vipotnik je namreč v okviru kreativnega delovanja na RTV Ljubljana in pozneje RTV Slovenija realiziral tudi številne programe popularne in alternativne glasbe. V sodelovanju z glasbeniki so nastali posnetki koncertov in glasbeni spoti, za katere je značilno netipično avdiovizualno eksperimentiranje in manipuliranje elektronskega signala.

Program IV z eno izjemo – k.u.t. GAS: Fantazija – predstavlja Vipotnikova dela iz 80. let prejšnjega stoletja, narejena z analogno tehnologijo. Ta je bila presenetljivo sodobna, zlasti v dobro opremljenih TV studiih tistega časa. TV studii pa so bili na voljo tudi umetnikom za kreativno rabo, ki je bila takrat tudi dokaj svobodna. S tem program vzpostavlja pomembno razliko do današnjega časa in nezainteresiranosti in zaprtosti TV hiš za sodelovanje z umetniki. Priča pa še o nečem, namreč o tem, da je bila uporaba analognih arhivov in t. i. najdenih posnetkov v času Socialistične federativne republike Jugoslavije pravzaprav splošna in enostavna. Tudi vsi arhivi so bili na voljo in dostopni vsem jugoslovanskim televizijskim hišam in z njimi umetnikom. Vsi od takrat se spominjamo, kako smo lahko zgolj z eno tipko na >snema< posneli karkoli s televizijskih programov na video kaseto in posneto potem transformirali, množili in ponavljali… Skratka, neuresničenim nedavnim napovedim in obljubam o neomejeni dostopnosti digitalnih avdiovizualnih del in njihovi ponovni in drugačni uporabi postavlja program nasproti prav takratno situacijo svobode izražanja, ko prepovedi in omejitve pri uporabi tudi svetovnih del še ni bilo niti vprašanje, kaj šele odgovor.

Lenora (iz oddaje Večer z Matejo Koležnik in njenimi prijatelji)
RTV Ljubljana,1983, digitalni format (posneto na U-matic), 4:3, barvni, 4′ 50’’
Ljudska pesem o dekletu in njenem mrtvem ljubimcu v izvedbi Mateje Koležnik in Janija Kovačiča. Dialog dveh pevcev spremlja sublimno prehajanje enega obraza v drugega. Z nenehenim obračanjem pozitivov in negativov slik se obraza umestita v prostore, ki posredno spremljajo tekst pesmi. Dinamičnost slike kaže neobremenjen pristop do problema portreta, saj se le-ta v določenih trenutkih skorajda “zlije” z barvitostjo krajine. Zavoljo popolne redukcije v minimalistične oblike pa postane abstraktno dinamičen tudi okoljski prostor.
Na lepem prijazni: Faeton (oddaja Jugo rock)
RTV Ljubljana, 1981, digitalni format (posneto na  2” odprti trak), 4:3, barvni, 5′
Skladba Faeton skupine NLP z njihovega koncerta v Domu tehniških šol januarja 1981 je del oddaje Jugo rock.
Pankrti: Rdeči album (oddaja Pop godba)
RTV Ljubljana, 1984, digitalni format (posneto na VHS, 2” odprti trak), 4:3, barvni, 25’ 51’’
Video delo je posnetek predstavitve albuma Rdeči album punk glasbene skupine Pankrti v televizijski oddaji Pop godba. Po vrsti si sledi izbor skladb iz albuma: Slavni razglas, Gora, Sarajevo 1984, Kaj nardit, Lov, Vodja, Bandiera Rossa.
Insert iz oddaje Novoletni disco
RTV Ljubljana, 1983, digitalni format (posneto na  2” odprti trak), 4:3, barvni, 3′
Eksperimentalno televizijsko oddajo je vodil Marjan Paternoster, v njej pa je nastopal tudi ansambel Pepel in kri, ki ga v obliki igre s TV daljincem premika deklica.
k.u.t. GAS: Fantazija
Anima in MojcaHruševar Rakušček, 2001, digitalni format (posneto na Beta SP), 16:9, barvni, 2′ 43”
Glasbeni video za skladbo Fantazija glasbene skupine Kut Gas. Video je posnet pred blue screenom, gibanje glasbenikov in igralcev pa je sinhronizirano z ritmom glasbe. Spot je nastal na podlagi uvodne špice za televizijsko oddajo Trikk – prostor za vašo domišljijo.
Andrej s Stražišča
RTV Ljubljana, 1984, digitalni format (posneto na 1” odprti trak), 4:3, barvni, 49′
Eksperimentalna glasbena oddaja o Andreju Šifrerju.

 

Baza slovenskega filma (BSF) je nova »najobsežnejša prosto dostopna baza podatkov, slikovnega, pisnega in video gradiva o slovenskih filmih in filmskih ustvarjalcih na spletu«.

Kot številne druge organizacije tudi Baza slovenskega filma v času izolacije z dovoljenjem avtorjev redno omogoča brezplačni spletni ogled filmov v okviru programa »Vsi (filmi) doma!«.


Miha Vipotnik je slikar in režiser z večmedijsko in interdisciplinarno prakso, ki je s svojimi deli pomembno zaznamoval slovenski kulturni prostor. Je pionir eksperimentalne video umetnosti in medijske prakse pri nas in njen promotor po svetu. Njegov opus, ki ima že več kot štirideset let, obsega prek petdeset avtorskih filmov in videov, televizijskih oddaj, interdisciplinarnih projektov, instalacij in ambientov. Je eden tistih umetnikov, ki so gibljive slike prepoznali kot svoje temeljno izrazno sredstvo že zelo zgodaj in so v njem aktivni še danes, pa naj gre za filme ali enokanalna video dela, ki jih pogosto vključuje tudi v kompleksne večmedijske projekte.


Program (januar–junij 2020)
29. januar / 11. februar / 3. marec / 7. april / 6. maj / 24. junij 2020
Priprava programa: SCCA-Ljubljana in Slovenska kinoteka
Kuratorja: Barbara Borčić, Peter Cerovšek

Program, ki filmski/video opus Mihe Vipotnika prvič celovito postavlja na ogled in v razmislek strokovnjakom in širši javnosti, smo pripravili SCCA-Ljubljana in Slovenska kinoteka v sodelovanju s TV Slovenija. S projekcijami enkrat na mesec vse od januarja do junija nas program pelje skozi štiridesetletni opus, ki obsega več kot petdeset avtorskih del, od zgodnjih analognih na celuloidnem in magnetnem traku do poznejših digitalnih v datotekah in na spletnih platformah. S tem bo sklenjen lok od zgodnje eksperimentalne procesualnosti do cinematične naracije.

SCCA-Ljubljana v arhivu Postaja DIVA hrani Vipotnikova dela in jih v zadnjem času še posebno sistematično raziskuje, analizira in predstavlja v mednarodnem prostoru, saj gre za umetnika, ki je odločilno zaznamoval začetke video ustvarjalnosti pri nas in vplival tudi na nadaljnji razvoj filma, videa in medijske umetnosti. Ponosni smo, da bo odslej Vipotnikov opus v arhivu hranila tudi Slovenska kinoteka, v najboljši kvaliteti na nosilcih LTO. Vse to je dober razlog za veselo praznovanje, saj obeta tudi nadaljevanje tovrstnega sodelovanja na področjih prikazovanja, kritiške refleksije in hranjenja pomembne avdiovizualne kulturne dediščine.

VEČ


Predstavitev projekta v Kinotečniku jan/feb 2020 (pdf, str. 2)


Koprodukcija: SCCA-Ljubljana/Postaja DIVA in Slovenska kinoteka
Program podpira: Mestna občina Ljubljana – Oddelek za kulturo