Iz arhiva Postaje DIVA: Digitalne površine

Kiblix 2020-2021
Četrtek, 1. 4. 2021, 19.00
Spletna projekcija in pogovor
Gosta: Marko Peljhan in Alenka Pirman
Povezava: https://kiblix.org/streaming


Postaja DIVA na festivalu Kiblix 2020-2021

Mednarodni festival umetnosti, tehnologije in znanosti Kiblix 2020-2021 gosti arhiv Postaja DIVA z nizom dogodkov v aprilu in maju. Krovna tema festivala Virtualni svetovi danes je usmerjena v kritično vrednotenje presečišč in ločnic med virtualnim in fizičnim ter raziskovanje in kritiko sodobnih tehnoloških medijev ter njihovo uporabo v sodobni umetnosti, kulturi in izobraževanju, kar je še posebej zanimivo v času epidemijskih omejitev, ko je za veliko ljudi digitalno in virtulano postalo prevladujoče okolje za delo, komunikacijo, izobraževanje in zabavo.

V nizu štirih dogodkov pod skupnim naslovom Iz arhiva Postaje DIVA pripravljamo serijo spletnih video projekcij na temo računalniške in spletne umetnosti, dojemanja telesnosti v virtualnem okolju in posredovanih občutkov. Namen spletnih projekcij je seznaniti se z deli iz digitalnega arhiva, spoznati posamezne avtorice in avtorje ter ustvariti prostor za skupni premislek, diskusijo in izmenjavo znanja. Posamezni dogodek bo temeljil na izboru (tudi starejših) del iz arhiva Postaje DIVA in pogovoru z avtoricami in avtorji. Izhajajoč iz spletnega konteksta dogodkov bo poudarek na delih, s katerimi bi želeli odpreti razpravo o novi realnosti percepcije umetnosti skozi digitalno izkušnjo. Pogovore bosta moderirali Irena Borić in Vesna Bukovec.

PROGRAM


Iz arhiva Postaje DIVA: Digitalne površine

Kuratorka: Irena Borić

Ogledali si bomo računalniško video animacijo Marka Peljhana, ki je bila zamišljena kot gledališka igra brez igralcev v kibernetičnem prostoru. Video animacija je bila pripravljena, modelirana in renderirana s pomočjo programa, ki so ga posebej napisali z orodjem SGI Crimson animacijo v realnem času. Ogledali si bomo tudi več krajših del Alenke Pirman, ki niso videi, temveč neskončno ponavljanje PowerPoint predstavitve, ki se je v akademskem in komercialnem svetu vzpostavil kot način prezentacije znanja. Po ogledani projekciji bo sledil pogovor selektorice Irene Borić z umetnikoma ter sodelavko Postaje DIVA Vesno Bukovec.

Marko Peljhan, LADOMIR-ФАКТУРА: PRVA POVRŠINA–MIKROLAB V1.0
Projekt Atol, A Team of Three Production, Aster, 1994, 23′ 10”
» video
Alenka Pirman, Aleš Kermavner: KAJ JE (V-SEBI-NA = V), ok. 1966–2006
Društvo za domače raziskave & SCCA-Ljubljana, 2006, 2′ 22”
» video
Alenka Pirman, Ivan Volarič-Feo: Peščena ura, 1969–2006
Društvo za domače raziskave & SCCA-Ljubljana, 2006, 2′ 2”
» video
Alenka Pirman, Matjaž Hanžek: Nebotičnik, 1967–2006
Društvo za domače raziskave & SCCA-Ljubljana, 2006, 2′ 46”
» video

 


Marko Peljhan (1969) je leta 1994 ustanovil umetniško organizacijo Projekt Atol in bil leto pozneje eden od soustanoviteljev ljubljanskega laboratorija za nove medije Ljudmila. Enega svojih najbolj znanih projektov, Makrolab, je prvič predstavil na Dokumenti leta 1997 ter leta 2003 tudi na petdesetem Bienalu v Benetkah. Peljhanovo delo je bilo v zadnjih 25 letih predstavljeno in nagrajeno na številnih bienalih in festivalih, na razstavah ISEA in Ars Electronica ter v muzejih, kot so P.S.1 MoMA, New Museum of Contemporary Art, ICC NTT Tokyo, YCAM Yamaguchi, Van Abbemuseum Eindhoven, Asia Culture Centre Gwangju in Garage v Moskvi. Med drugim je leta 2001 prejel nagrado Prix Ars Electronica zlata nika za projekt polar, ki ga soustvarja z nemškim umetnikom Carstenom Nicolaijem. Z ameriško-kanadskim umetnikom Matthewom Biedermanom od leta 2008 vodita Iniciatitvo za arktično perspektivo (Arctic Perspective Initiative), ki se posveča globalnemu pomenu arktične geopolitične, naravne in kulturne sfere in je bila predstavljena na pregledni razstavi Kodirana utopija v Moderni galeriji leta 2011. Peljhanovo delo je posvečeno tudi raziskavam in pedagogiki na stiku med umetnostjo, tehnologijo in mediji na kalifornijski univerzi UC Santa Barbara, kjer ima naziv rednega profesorja. V Sloveniji je bil med pobudniki za ustanovitev Centra odličnosti Vesolje, znanost in tehnologije in začel leta 1998 aktivno delovati v vesoljskih in aeronavtičnih raziskavah in kulturalizaciji. V radijskem spektru je znan kot S54MX.
Marko Peljhan na Postaji DIVA

Alenka Pirman je umetnica, publicistka in doktorandka heritologije na Filozofski fakulteti Univerze v Ljubljani. Deluje na presečišču sodobne umetnosti in kulturne dediščine ter je ustanovna članica Društva za domače raziskave (2004). V 90. letih se je njeno umetniško delo navezovalo na tri izmišljene institucije: SK8 Muzej (1991–93), RIGUSRS  Raziskovalni inštitut za geoumetniško statistiko RS (1997, s Ćosić in Woelle) in Inštitut za domače raziskave (1994–98). Nato je sodelovala z umetniškimi kolektivi, kot so Luther Blissett/01.org (1998) in Bughouse (2002–03). Izvedla je nekaj metodoloških razstavnih projektov, mdr. je delala z zbirko nemških izposojenk (Arcticae horulae, 1991–98), z deponirano zbirko Policijskega muzeja (Primer. Umetnost in kriminaliteta, 2005). Leta 2014 je MGLC pripravil pregledno razstavo njenega delovanja z naslovom Zbrana dela.
Alenka Pirman na Postaji DIVA

Irena Borić je samozaposlena v kulturi kot urednica, kuratorka in kritičarka. Diplomirala je iz zgodovine umetnosti in zgodovine na Filozofski fakulteti Univerze v Zagrebu in Arts And Heritage: Policy, Management and Education na Univerzi v Maastrichtu na Nizozemskem. Sodelovala je pri projektih Ekonomije ljubavi/Politike osjećaja (2012–), Srami se! (2013) in net.cube (2015–). Kurirala je številne razstave, med drugim Truth that Lies (2019) in Niski tonovi zemljine pjesme (2019). Pripravila je številne diskurzivne dogodke,  so-zasnovala in organizirala je simpozij Iracionalnost bienala (2018) v MGLC, Ljubljana in seminar Skice za kurikulum: Oblici i izazovi umjetničke edukacije (2017) na ALU, Zagreb. Je ena izmed urednikov neodvisne založniške platforme INCA press in članica hrvaške sekcije AICA. Kurira in organizira izobraževalni program pri KIBLI.

Vesna Bukovec (1977) je diplomirala in magistrirala iz kiparstva na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje v Ljubljani. Je družbenokritična avtorica, ki se izraža v različnih medijih, pri čemer je poleg videa v ospredju predvsem risba. Predstavila se je na vrsti samostojnih in skupinskih razstav v domačem in mednarodnem prostoru. Deluje tudi na področju grafičnega oblikovanja in kuriranja video umetnosti. Od leta 2015 je strokovna sodelavka Postaje DIVA pri SCCA-Ljubljana.


Mednarodni festival umetnosti, tehnologije in znanosti Kiblix poteka v organizaciji KIBLE iz Maribora od leta 2002.  Je odprtokodni festival, ki povezuje umetnost, tehnologijo in znanost. Problematizira dva različna aspekta: vpliv znanosti in tehnologije na socialno življenje posameznika ter raziskovalno poglabljanje v skrivnosti znanosti, ki nam narekuje prihodnost. Oboje pa poskuša ponuditi rešitve za premoščanje nemoči posameznika v sodobni družbi. Je del projekta RUK (2019–2022). RUK je mreža raziskovalnih centrov na presečišču umetnosti, znanosti in tehnologije. V tem interdisciplinarnem trikotniku partnerji Delavski dom Trbovlje, PiNA in KIBLA na osi Trbovlje-Koper-Maribor razvijajo inovativne produkte in storitve za humano tehnologijo prihodnosti. Več o festivalu Kiblix 2020-2021.

Postaja DIVA je spletni in fizični arhiv, ki ga SCCA-Ljubljana razvija od leta 2005 z namenom raziskovanja, dokumentiranja, arhiviranja in predstavljanja umetniškega filma, videa in novomedijske umetnosti. Temelji na zbiranju video materialov v okviru razširjenega pojma nacionalnega konteksta in vključuje umetnice in umetnike, ki delujejo v slovenskem in/ali mednarodnem prostoru.


Produkcija: KID KIBLA in SCCA-Ljubljana/Postaja DIVA