Obrazi analognega / Kvantizacija rdeče: Program III

Prikaz filmskega/video opusa Mihe Vipotnika iz let 1974–2018
Projekcije, razstava, predavanja in pogovori

Priprava programa: SCCA-Ljubljana in Slovenska kinoteka
Kuratorja: Barbara Borčić, Peter Cerovšek

Program III: torek, 3. marec 2020, ob 21. uri (projekcija)
Slovenska kinoteka, Miklošičeva cesta 28, Ljubljana


Po uspešni otvoritvi, razstavi in drugem večeru nadaljujemo s prikazom filmskega/video opusa Mihe Vipotnika. Marčevski program sestavljajo dela iz let od 1988 do 2015. Štirje videi/filmi se tako ali drugače lotevajo tematike osebnega in družbenega nadzora, atmosfere politične nestabilnosti in vojaških intervencij. V ta okvir pa sodi tudi avtorjeva reklama, ki poveže banko in zapor, za katero je leta 1997 prejel nagrado Srebrna palica na Mednarodnem oglaševalskem festivalu Zlati boben.

Program bo uvedla Nika Grabar, dobra poznavalka Vipotnikovega opusa, ki jo zanima tudi specifičen “video/prostor”, v katerega se zaplete gledalec in Vipotnikovo poigravanje s pomeni skozi raziskovanje tehnologij: “V sistem vnaša napake, da ta postane viden. S ”preveč dobro” uporabo, beri manipulacijo, medijske tehnologije, bodisi analogne bodisi digitalne, se poigrava s ”škrati”, ki redno naseljujejo naš vsakdan”. (Celotno besedilo je objavljeno v Kinotečniku marec/april, str. 14).


PROGRAM III

Path of Crasy Wisdom
Miha Vipotnik, ZDA, 1988/96, digitalni format (posneto na Super VHS, Beta SP), 4:3, barvni, 9’58’’, svp
Kratka dramatična zgodba v formi intervjuja glasbenika Jima Rohinga s kiparjem Ericom Orrom o njegovem življenju in delu. Izpraševalec Orra bombardira z vprašanji in domala simulira policijsko preiskavo. Umetnik zagovarja svoja stališča in koncepte. Druga raven zgodbe poteka v zvezi s spekulativnim izginotjem Johnnyja. Hkrati se na ekranu izpisujejo citati in fotografije iz Orrove knjige Zero Mass – The Art of Eric Orr, ki gledalca postavijo pred kompleksno dinamiko slike in govorjene in pisane besede.
  • reklama Banka Celje: Zapornik
    Miha Vipotnik, Slovenija, 1997, digitalni format (posneto na Super 16 mm), 4:3, barvni, 45”

Smeh
Miha Vipotnik, Slovenija, 2015, digitalni format, 9:16, barvni, 3’16”
Video je razdeljen v dve vertikalni ravnini. Zgoraj prikazuje internetne posnetke vojaških prizorišč in intervencij ZDA v Iraku in širšem Bližnjem vzhodu. S ptičje perspektive so vidne naftne lise, polja črnine kot očesna zrkla, menjajoča se prazna in z ognjem zaznamovana mesta. Čez te prizore je Vipotnik postavil podobo smeška, ki se kot nekakšen leit motiv pojavlja čez celoten video. Spodaj so satelitski posnetki Las Vegasa, mesta igralništva in zabave, izmuzljive sreče in kratkotrajnega zadovoljstva, ki je hkrati prispodoba bogatenja, kjer se predvsem ob zmagoslavju priigranega denarja lahko razlega smeh.

 


Lumino Auro
Miha Vipotnik, Slovenija, 2015, digitalni format, 9:16, barvni, 3’16”
Video je razdeljen v dve vertikalni ravnini. Zgoraj prikazuje internetne posnetke vojaških prizorišč in intervencij ZDA v Iraku in širšem Bližnjem vzhodu. S ptičje perspektive so vidne naftne lise, polja črnine kot očesna zrkla, menjajoča se prazna in z ognjem zaznamovana mesta. Čez te prizore je Vipotnik postavil podobo smeška, ki se kot nekakšen leit motiv pojavlja čez celoten video. Spodaj so satelitski posnetki Las Vegasa, mesta igralništva in zabave, izmuzljive sreče in kratkotrajnega zadovoljstva, ki je hkrati prispodoba bogatenja, kjer se predvsem ob zmagoslavju priigranega denarja lahko razlega smeh.

 


Stratifikacija lune
Miha Vipotnik, Libanon, 2015, digitalni format, 16:9, barvni, 53’28”, svp
Dokumentarni film o razstavi Vertikalni trki, ki jo je s študenti v Bejrutu izpeljal Miha Vipotnik. Film beleži realno dogajanje, hkrati pa s postopkom filma v filmu to realnost preči z avtorskimi prijemi in je tudi konstitutivni del razstave. Drži se opazovalnega modusa, ki se postopoma prelamlja v refleksijo. Govori tudi o situaciji zunaj zidov in o politični klimi, ki spremlja postavljanje progresivne umetniške razstave. V pripovedih in pogovorih se skrivajo tri zgodbe iz minulih državljanskih vojn – dveh v Libanonu in ene v bivši Jugoslaviji, vojne za Slovenijo.

 

Program (januar–junij 2020)
29. januar / 11. februar / 3. marec / 7. april / 6. maj / 24. junij 2020
Priprava programa: SCCA-Ljubljana in Slovenska kinoteka
Kuratorja: Barbara Borčić, Peter Cerovšek

Program, ki bo filmski/video opus Mihe Vipotnika prvič celovito postavil na ogled in v razmislek strokovnjakom in širši javnosti, smo pripravili SCCA-Ljubljana in Slovenska kinoteka v sodelovanju s TV Slovenija. S projekcijami enkrat na mesec vse od januarja do junija nas bo program peljal skozi štiridesetletni opus, ki obsega več kot petdeset avtorskih del, od zgodnjih analognih na celuloidnem in magnetnem traku do poznejših digitalnih v datotekah in na spletnih platformah. S tem bo sklenjen lok od zgodnje eksperimentalne procesualnosti do cinematične naracije.

SCCA-Ljubljana v arhivu Postaja DIVA hrani Vipotnikova dela in jih v zadnjem času še posebno sistematično raziskuje, analizira in predstavlja v mednarodnem prostoru, saj gre za umetnika, ki je odločilno zaznamoval začetke video ustvarjalnosti pri nas in vplival tudi na nadaljnji razvoj filma, videa in medijske umetnosti. Ponosni smo, da bo odslej Vipotnikov opus v arhivu hranila tudi Slovenska kinoteka, v najboljši kvaliteti na nosilcih LTO. Vse to je dober razlog za veselo praznovanje, saj obeta tudi nadaljevanje tovrstnega sodelovanja na področjih prikazovanja, kritiške refleksije in hranjenja pomembne avdiovizualne kulturne dediščine.

VEČ


Predstavitev projekta v Kinotečniku jan/feb 2020 (pdf, str. 2)


Foto: arhiv SCCA-Ljubljana


Koprodukcija: SCCA-Ljubljana/Postaja DIVA in Slovenska kinoteka
Program podpira: Mestna občina Ljubljana – Oddelek za kulturo