Magični svet analognega filma

V-F-X Ljubljana

Delavnica
9.–14. 5. 2024
ALUO/VANM, Tobačna 5, Ljubljana
Rok za prijavo: 24. 4. 2024


Foto: Neža Knez

Kaj so neodvisni filmski laboratoriji, iz česa je sestavljen analogni fotokemični film, kakšna je razlika med črno-belo in barvno sestavo filmske emulzije in kako ta reagira ob stiku z različnimi snovmi? Uvod v snemanje, različne postopke razvijanja in montaže 16-mm filma in rokovanje s projektorjem.

V sklopu festivala V-F-X Ljubljana ponovno organiziramo delavnico raziskovanja analognega filma pod vodstvom ekipe neodvisnega filmskega laboratorija Klubvizija iz Zagreba in vizualne umetnice Neže Knez.

Udeleženke_ci bodo delale_i v skupini, delavnica bo potekala štiri dni v prostorih ALUO na Tobačni 5.


POTEK DELAVNICE

1. DAN: četrtek, 9. 5. 2024, 14.00–17.00
Uvod v teorijo fotokemičnega filma in projekcijo 16-mm filma
Vodji delavnice: Ejla Kovačević in Hrvoje Spudić – Klubvizija, Zagreb (v angleškem jeziku)

Prvi dan se bodo udeleženke_ci seznanile_i s teorijo in prakso fotokemičnega filma skozi teoretično predavanje, praktično rokovanje z najdenim 16-mm filmskim materialom in njegovo projekcijo. V teoretičnem delu bodo spoznale_i kontekst neodvisnih filmskih laboratorijev in trenutni status fotokemičnega filma (proizvodnja in distribucija), vrste fotokemičnega filma ter različne postopke razvijanja in obdelave filmskega materiala s predstavitvijo sodobnih reprezentativnih filmskih primerov.

V praktičnem delu bodo udeleženke_ci imele_i možnost samostojnega rokovanja s 16-mm filmskim materialom, spoznale_i projekcijsko prakso in tehnične komponente 16-mm filmskega projektorja ter na koncu imele_i priložnost samostojno projicirati film.

2.–4. DAN:
Praktično eksperimentiranje s 16-mm filmom
Vodja delavnice: Neža Knez (v slovenskem jeziku)

Vizualna umetnica Neža Knez ponovno pripravlja delavnico eksperimentiranja z analognim filmom. Lanska delavnica se je osredotočala na delo z analognim filmom brez uporabe kamere, letošnja delavnica pa vključuje tudi snemanje in razvijanje črno-belega filma.

Petek, 10. 5. 2024, 10.00–16.00
Uvodna predstavitev kamere Bolex 16 mm in prikaz različnih izsekov digitaliziranih 16-mm analognih filmov z različnimi snemalnimi tehnikami. Skiciranje ritma, ki bo uporabljen pri snemanju. Snemanje s kamero in spoznavanje z različnimi tehnikami “montaže” v kameri – manipulacije filma med snemanjem.

Sledi uvodna predstavitev filmske emulzije in kemije, ki se uporablja pri razvijanju različnih analognih filmov (čb negativ/pozitiv, barvni negativ/pozitiv in print film). Predstavitev alternativnih DIY (naredi si sam_a) pristopov k uporabi različnih kemikalij, uporabnih za razvijanje filma.

Ponedeljek, 13. 5. 2024, 10.00–16.00
Uvodna predstavitev različnih filmskih trakov in emulzij ter uvod v kemikalije (osnovne in DIY postopke pri razvijanju). Predstavitev lomo tanka in njegove uporabe pri razvijanju filma.

Sledi razvijanje dveh filmskih trakov (čb negativ), prvega s kavo, drugega pa s pomočjo kemikalij.

Uvod v DIY (naredi si sam_a) prakse v temnici. Ob različnih filmskih primerih se bodo udeleženke_ci spoznavale_i z eksperimentiranjem s filmsko emulzijo, ki se lahko dogaja med razvijanjem (v temnici) in po razvijanju (interveniranje v razvit filmski trak). Umetnica bo predstavila različne postopke možne manipulacije po snemanju s kamero: kontaktno kopiranje, uporaba različnih barvnih filtrov, delo s črno-belim in barvnim print filmom, različni postopki s filmsko emulzijo, ročno interveniranje (praskanje in barvanje filma itd.).

Torek, 14. 5. 2024, 10.00–16.00
Ogled in analiza obeh razvitih filmskih trakov na projektorju in predstavitev delovanja projektorja.

Rezanje, ročno interveniranje in ponovno kolažiranje filma. Udeleženke_ci se bodo spoznavale_i z ročno manipulacijo in montažo filma. Filmski trak bomo zrezale_i v nove sekvence in v njih intervenirale_i z barvanjem, praskanjem, pisanjem, risanjem optičnega zvoka ipd., nato ga bomo ponovno zlepile_i v celoto.

Projiciranje končnega filma in manipuliranje s projekcijo. Udeleženke_ci bodo poskusile_i manipulirati projiciran film z dodajanjem različnih barvnih filtrov pred projekcijsko lečo, dodajanjem leč, ogledal itd.

Skupaj z udeleženkami_ci se bomo odločile_i, na kakšen način želimo končno delo predvajati na predstavitvi delavnice, ali bo to zgolj predvajanje nastalega skupnega filma v celoti ali performativni nastop, kjer bi udeleženke_ci manipulirale_i z več projekcijami v zanki, dodajanjem filtrov, leč, menjavanjem filmskih zank, igranjem s sencami itd.

 

JAVNA PROJEKCIJA NA FESTIVALU V-F-X LJUBLJANA
Sreda, 15. 5., 17.00, kinotečna učilnica Čufarjeva (Slovenska kinoteka)

Po zaključeni delavnici v okviru festivalskega programa sledi javna projekcija nastalih filmskih eksperimentov s pogovorom in evalvacijo.


PRIJAVA

Delavnica je namenjena študentkam_om umetniških akademij in drugim zainteresiranim. Število mest je omejeno na 20 udeleženk_cev. Kotizacija znaša 20 EUR na osebo in vključuje filmski material ter prost vstop na vse festivalske projekcije.

Prijave s kratko obrazložitvijo, zakaj želite sodelovati na delavnici, zbiramo do 24. 4. 2023 oz. do zapolnitve prostih mest. Pišite nam na postaja.diva@scca-ljubljana.si.


MENTOR_ICI

Klubvizija je od ustanovitve leta 2009 v Zagrebu edini neodvisni filmski laboratorij, ki se osredotoča na delo z analognim filmom Super 8 in 16 mm na Hrvaškem. S kontinuiranimi produkcijskimi, izobraževalnimi, predstavitvenimi in diskurzivnimi programi prispeva k razvoju medijske pismenosti in filmskega ustvarjanja ter filmskim in multimedijskim umetnicam_kom zagotavlja edinstvene vire za razvoj njihovih projektov. Laboratorij je že od ustanovitve aktiven v mednarodni mreži filmskih laboratorijev (www.filmlabs.org), leta 2011 pa je organiziral svetovno srečanje laboratorijev (“film labs meeting”) v Zagrebu.

Ejla Kovačević (1989) je neodvisna filmska kritičarka, kustosinja in raziskovalka na področju umetniškega in eksperimentalnega filma. Je stalna sodelavka in kustosinja na Festivalu eksperimentalnega filma in videa 25 FPS, članica selekcijske komisije Mednarodnega festivala analognega eksperimentalnega filma Kinoskop (Beograd, Srbija) in filmska kustosinja na /’fu:bar/ Glitch Art Festival v Zagrebu. Od leta 2011 je članica filmskega laboratorija Klubvizija (Zagreb), v okviru katerega organizira številne projekcije, delavnice in predavanja o analogni filmski praksi. Kot Erasmus štipendistka je en semester preživela v filmski zadrugi Light Cone (Pariz, Francija), kjer se je izpopolnjevala na področju promocije in distribucije eksperimentalnega filma. Besedila objavlja v različnih medijih za film in kulturo (Hrvatski filmski letopis, oddaja Filmoskop na 3. programu Hrvaškega radia, Vizkultura, Kulturpunkt itd.). Je magistrica francoščine (Univerza Sorbonne Nouvelle – Pariz 3) in komparativistike (Filozofska fakulteta v Zagrebu). (Foto: osebni arhiv)

Hrvoje Spudić (1987, Zagreb) je leta 2015 diplomiral na Fakulteti za arhitekturo, kjer je zaposlen kot asistent v Kabinetu za risanje in plastično oblikovanje. Pri svojem delu raziskuje tehnike in tehnologije tiska, fotografije, filma ter fenomene svetlobe in zvoka. Je član eksperimentalnega laboratorija Klubvizija, kjer razvija eksperimente s sliko in zvokom na 16-mm filmu. Razstavlja na samostojnih in skupinskih razstavah, od tega v galeriji Miroslav Kraljević v Zagrebu (Eksperiment reprodukcije zvokaRotoprojektor), v Muzeju moderne in sodobne umetnosti na Reki (revodi 1 s Saro Salamon ), v galeriji 3m3 v Beogradu (1m2 svetlobe), na festivalu Sound Art Incubator (Analiza svetlobeTihi objekti s Saro Salamon) in na festivalih EMAF na Dunaju (1m2 svetlobe) in Avant v Karlstadu na Švedskem (Rotoprojektor 2). Leta 2020 je prejel nagrado za mladega umetnika 55. zagrebškega salona za vizualno podobo 30. zagrebškega glasbenega bienala (v skupini s Svenom Sorićem, Saro Salamon in Tinom Dožićem). Leta 2020 je prejel nagrado Salona mladih »Vladimir Dodig Trokut, Iva Vraneković – umetniki umetniku« za delo Tihi objekti, v tandemu s Saro Salamon. (Foto: SPECTRAL BAL Summer School 2022)

Neža Knez (1990) v svojem delu raziskuje potenciale in možnosti znotraj fiktivne strukture, ki se pojavlja v resničnem času in prostoru. Zanimajo jo odnosi, ki se odvijajo v procesu oblikovanja forme, bodisi da gre za filmsko gibljivo sliko, zvok, jezik ali mešano medijsko instalacijo. Diplomirala je iz kiparstva na ALUO v Ljubljani (2014) in tam tudi zaključila magistrski študij s priznanjem summa cum laude (2017). Je prejemnica več nagrad, med drugim študentske Prešernove nagrade (2015) in nagrade skupine OHO (2018) ter evropske mobilne nagrade (I-Portunus, Goethe Institut, 2019) za popotniški dokumentarni film Y?. Dve leti je rezidenčno bivala v Kreativnem centru Švicarija (2018–2020). Leta 2020 se je kot ena od udeleženk WHW akademije preselila v Zagreb, kjer se je njena strast do filmskega medija še intenzivirala. V zadnjih treh letih poglobljeno raziskuje medij eksperimentalnega filma, dodatno se je izobraževala na Šoli dokumentarno-eksperimentalnega filma Restart (Zagreb, 2021) s končnim kratkim filmom Predlogi in poskusi. Trenutno je udeleženka šole za analogni film BAL(tic) film lab (Riga/Rotterdam, 2024). Aktivno sodeluje z umetnicami_ki iz Hrvaške, Slovenije in tujine v obliki umetniških raziskav, razstav ter filmskih snemanj, vodi delavnice in je članica filmskega kolektiva Studio Pangolin (skupaj z Nicole Hewitt, Ano Hušman, Vido Guzmić in Luano Loić). Trenutno dela na filmu Vremenoplovke, avtorice Nicole Hewitt, in svojem eksperimentalnem filmu Skozi te iste pore se še vedno zliva taisti znoj. Živi in dela med Ljubljano in Zagrebom. (Foto: Sanja Bistričić)


Delavnica je del mednarodnega festivala eksperimentalnega videa in filma V-F-X Ljubljana 2024 v koprodukciji SCCA-Ljubljana in Slovenske kinoteke, ki bo potekal med 15. in 18. majem v Slovenski kinoteki in Kinu Šiška.

Produkcija delavnice: SCCA-Ljubljana, Klubvizija (Zagreb), Neža Knez
Partner: Akademija za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani, Oddelek za slikarstvo, Smer za video, animacijo in nove medije
Podpora: Slovenski filmski center
Zahvala: Andrej Kamnik, Marko Turkuš