Nataša Prosenc Stearns: Med telesom in prostorom III: Vertikalni horizont

V-F-X Ljubljana
Prikaz filmskega/video opusa iz let 1989–2024
Projekcija in pogovor (v angleškem jeziku)
Sobota, 17. 5. 2025, 19.00 
Slovenska kinoteka, Miklošičeva cesta 28, Ljubljana
in na Bazi slovenskih filmov (17.–24. 5. 2025)


Nataša Prosenc Stearns je režiserka in video umetnica, ki se ukvarja s širokim spektrom produkcije in prezentacije gibljivih slik, od scenaristike, snemanja in montaže do prostorskih instalacij, video objektov in tiskov. Prikaz njenega filmskega in video opusa, ki nosi naslov Med telesom in prostorom, je izbor iz njenih del, ki zajema štiri programe, na festivalu V-F-X Ljubljana pa bomo prikazali tretji sklop, Vertikalni horizont. V tem sklopu so prikazana dela, ki živijo dvojno življenje, kot galerijske instalacije in kot film oz. video objekt, pri čemer se dramaturgija v okviru instalacije zgodi skozi obiskovalčevo premikanje po prostoru. Njena dela v Vertikalnem horizontu se osredotočajo na snovnost telesa, ki začne razpadati na dele, se spajati z drugimi telesi v nerazločne gmote s pomočjo plastenja podob, se raztapljati na osnovne elemente, pri čemer v avtoričinem opusu prevladuje voda.

Ob Kinotečni projekciji bo na Bazi slovenskih filmov (BSF) dostopen vzporeden spletni program avtoričinih del, ki dopolnjujejo prve tri sklope.


Med telesom in prostorom III: Vertikalni horizont

Telo začne razpadati na dele, se spajati z drugimi telesi v nerazloč­ne gmote, se raztapljati na osnovne elemente: v Križišču se obraz razprši v mehurčke vode, ki so videti kot piksli, v Meji se hrbet spremeni v puščavo, v Nočnem izviru usta razpadejo v gomilo in se povrnejo v usta, ki bi lahko bila tudi rana … Vse je torej v stalnem toku in prehajanju, pri čemer gre za logiko vizualne metafore.

V metafori hrbet efektivno postane puščava, usta dejansko pos­tanejo gomila. Metafora torej od znotraj eksplodira vzpostavljene koncepte in meje ter omogoča metamorfozo objekta v nekaj druge­ga, s čimer vzpostavlja neko temeljno povezanost stvari med seboj. Če nadaljujemo misel Timothyja Mortona iz Hiperobjektov: priho­dnost in preteklost sta že sedanjost, tam je že tu, drugi je že jaz in stvari, objekti in njihovi deli že mutirajo drug v drugega.

V tem sklopu so prikazana dela, ki živijo dvojno življenje, kot gale­rijske instalacije in kot film oz. video objekt. Avtorica pri tem svoja dela snuje vzporedno za različne medije, pri čemer se dramaturgija v okviru instalacije zgodi skozi obiskovalčevo premikanje po pro­storu, medtem ko v filmu dramaturgijo vzpostavlja narativ. Projekt Vertikalni horizont je bil recimo zastavljen kot labirint z nizkimi zi­dovi v galerijskem prostoru, kjer so bili postavljeni zasloni, medtem ko film labirintski občutek poustvari s silhuetami v temnem prosto­ru, kjer kamera v vedno bližjem planu potuje po zidu, medtem ko zgolj slišimo korake, ne da bi videli njihove nosilce.

Projekt Meja je doživel različne galerijske inkarnacije, kjer so bili po tleh razpostavljeni monitorji z zankami različnih videov, kar naj bi poustvarilo občutek vodne površine. Film to fluidnost in prehajanje dveh teles v eno ter abstraktnost določenih telesnih delov dosega z uporabo skrajno bližnjega plana. V umetničinem kasnejšem filmu iz leta 2010 Going Where postane stopnjevanje proti bližnjemu planu osrednji formalni postopek abstrakcije, v katerem se izgubijo tako meje med različnimi objekti kot meje med deli tega objekta.

Robert Kuret

Za izposojo kopij se zahvaljujemo Arhivu RTV Slovenija. Z Natašo Prosenc Stearns se bo pogovarjal kurator Robert Kuret.

 

Križišče (Crossing)
ZDA/Slovenija, 2005, HD video, 16:9, barvni, 5′
Bližnji posnetek obraza je prekrit s plastjo, ki vsebuje valujoče sledi ognja in vode.
Podpovršje (Subsurface)
ZDA, 2016, HD video, 16:9, barvni, 2′
Usta se spremenijo v vulkan/krater, ki posledično spremeni celotno telo v zemljo/planet.
Vodnjak želja (Wishing Well)
ZDA, 2015, HD video, 16:9, barvni, 3′
Vodnjak želja in Nočni izvir prikazujeta podobe zunanjosti in notranjosti človeškega telesa, ki so prežete z bolečino in užitkom, nekje med realnim in imaginarnim.
Nočni izvir (Night Spring)
ZDA, 2015, HD video, 16:9, barvni, 3′
Vodnjak želja in Nočni izvir prikazujeta podobe zunanjosti in notranjosti človeškega telesa, ki so prežete z bolečino in užitkom, nekje med realnim in imaginarnim.
Meja
Slovenija, 1996, video Betacam, 3:4, barvni, 5′
Video kaže razsežnosti kože, mejo med telesom in njegovo okolico.
Brez naslova / Torzo (Untitled / Torso)
ZDA, 2016, HD video, 16:9, barvni, 3′
Več plasti trupa, ki so izolirane od preostalega telesa, se premika po zaslonu in interagira med seboj.
Torzo: Prostor igre
Slovenija, 1994, video Betacam, 3:4, barvni, 3′,
z dovoljenjem Umetnostne galerije Maribor

Hrbet plesalke butoh. Opazujemo gibanje človeškega telesa, ki se prelevi v gibljivo mišično gmoto in nakazuje okostje in tkivo; poigravanje s kiparskim modelom, z organsko in celostno kvaliteto človeškega telesa. Pomikanje v samo strukturo kože in prikaz samega ustroja telesa kot nekakšnega valovanja.
Metuzalem in leseno nebo (Methuselah and the Wooden Sky)
ZDA, 2015, HD video, 16:9, barvni, 3′
Metuzalem je eno najstarejših dreves na svetu, ki raste v kalifornijskih White Mountains, na 3000 metrih nad morjem. To je dolgoživi bor, imenovan Metuzalemovo drevo, znano tudi kot Starec. Metuzalem naj bi bil po ocenah star več kot 4000 let in je najstarejše drevo med staroveškimi dolgoživimi bori v Metuzalemovem gozdiču. V stoletjih vztrajanja v neizprosnem okolju je razvil neverjetne oblike.
Misericorde
ZDA, 2023, HD video, 16:9, barvni, 10′
V srednjem veku je bilo misericorde bodalo, s katerim so ranjenemu vitezu olajšali trpljenje. Kot teološki izraz se nanaša na odpuščanje in sočutje. Film se dogaja v sanjski pokrajini nespečneža, ki se premika po deželi izkrivljenih ogledal, nihajočih meja in negotove identitete.
Rdeča preproga (Red Carpet)
ZDA, 2015, HD video, 16:9, barvni, 3′
Holivudska zvezda pozira svojim občudovalcem – na rdeči preprogi.
Disk
Slovenija, 1995, video Betacam, 3:4, barvni, 3′
Množični rituali, predvsem vojne in poveličevanja velikih vodij, so dokumenti sveta, neskončni in povsod navzoči.
Going Where
ZDA, 2010, HD video, 16:9, barvni, 2′
Nenehen tok potovanja.
The Noise Factor
ZDA, 2013, HD video, 16:9, barvni, 3′
Kakor nastaja hrup v fizikalnem razmerju, nastaja tudi šum med intimnim in javnim ter zaprtim in odprtim prostorom.
One Way
Slovenija, 1995, video Betacam, 3:4, 6′
Moški in ženska hočeta uresničiti svoje želje po moči, lepoti, oblasti in podobnih zelo človeških lastnostih.
Vertikalni horizont
Slovenija, 1994, Betacam video, 3:4, čb, 3′
Ljudje nikoli ne stopijo izza zidov labirinta, slišimo le zvok njihovih bežečih korakov. Podobe ambienta sem ter tja ošine človeška senca.
Run City
ZDA, 2017, HD video, 16:9, barvni, 3′
Silhueta moške figure v ritmu vztrajnega teka.
Nočne more novega sveta (Nightmares of the New World)
ZDA, 2017, HD video, 16:9, barvni, 8′
Svet uničujejo prenaseljenost, oglušujoči procesi uničevanja in nezaslišana predrznost ljudi.
Finitor Rex
ZDA, 2024, HD video, 16:9, barvni, 1′
Haiku video iz serije Horizonti.

 

Med telesom in prostorom III: Vertikalni horizont

17. – 24. maj
» Ogled na Bazi slovenskih filmov

 

Križišče (Crossing)
videoinstalacija, koproducent Galerija Božidar Jakac, Kostanjevica na Krki, Slovenija, Kanalya Pictures; HD Video, 16:9, barvni, 2005, 1′ 55”
Meja – Body Of Water
videoinstalacija, TV Slovenija, Regionalni RTV center Maribor, Slovenija; razstava Modra roka, Galerija Jakopič Ljubljana; Raum fur Kunst, Graz, Avstrija; Beta SP, 3:4, barvni, 1997, 2′ 57”
Big Brother’s Room
videoinstalacija, TV Slovenija, LACE, Los Angeles / Likovni salon, Celje / Galerija Škuc, Ljubljana, ZDA / Slovenija; BetaSP, 3:4, barvni, 1996 / 1997 / 2019, 2′ 45”
Vzrok (Reason)
TV Slovenija, videoinstalacija v Mali galeriji, Ljubljana, Razstavnem salonu Rotovž Maribor, Slovenija; BetaSP, 3:4, barvni, 1997, 1998, 3′ 10”
Vertikalni horizont (Vertical Horizon)
TV Slovenija, videoinstalacija, Galerija Jakopič Ljubljana, Slovenija; BetaSP, 3:4, barvni, 1994, 2′ 34”
Kot (Corner)
videoinstalacija, Galerija Miklova hiša, Ribnica / Gallery 825, Los Angeles / Tel Aviv Museum of Art, Slovenija / ZDA / Izrael; BetaSP, 3:4, barvni, 1998 / 2000 / 2009, 1′ 55”
Brez naslova, 27. marec 2020
zanka za videoinstalacijo, ZDA, HD Video, 16:9, barvni, 2020, 4′ 20”
Reposition
SPY-Safe Place for Youth, ZDA, HD Video, 16:9, barvni, 2015, 3′ 43”
Over Double Horizon
ZDA, HD Video, 16:9, barvni, 2022, 1′ 10”
Clockwork Horizon
ZDA, HD Video, 16:9, barvni, 2022, 1′ 28”
Finitor Rex
ZDA, HD Video, 16:9, barvni, 2024 1’ 20”
Down the Horizon
ZDA, HD Video, 16:9, barvni, 2024, 1′ 54”
Venetian Horizon
ZDA, HD Video, 16:9, barvni, 2024, 1′ 38”

 


Nataša Prosenc Stearns: Med telesom in prostorom
Program v Slovenski kinoteki in na Bazi slovenskih filmov (marec–junij 2025)
21. marec / 1. april / 17. maj / 3. junij
Priprava programa: SCCA-Ljubljana in Slovenska kinoteka
Kurirala: Vesna Bukovec, Robert Kuret

Nataša Prosenc Stearns je vizualna umetnica in režiserka, ki se ukvarja s širokim spektrom produkcije in prezentacije gibljivih slik, od scenaristike, snemanja in montaže do prostorskih instalacij, video objektov in tiskov. Prikaz filmskega in video opusa Nataše Prosenc Stearns, ki nosi naslov Med telesom in prostorom, je izbor iz njenih del, ki zajema štiri programe: Vrtinec, ProcesVertikalni horizont in Črne vode. Prva programa se še spogledujeta z igrano formo, druga dva pa sta že v polnosti eksperimentalna, pri čemer se znotraj enega sklopa znajdejo dela radikalno različnih estetik, zvrsti in produkcijskih kontekstov, ki so nastajala v različnih obdobjih od konca osemdesetih let do danes.

VEČ


Koprodukcija: SCCA-Ljubljana/Postaja DIVA in Slovenska kinoteka
Partner: Baza slovenskih filmov (BSF)
Podpora: Ministrstvo za kulturo RS, Mestna občina Ljubljana – Oddelek za kulturo
Zahvale: Maja Manojlović, Rok Omahen, RTV Slovenija, Slovenski filmski arhiv, Slovenski filmski center, Baza slovenskih filmov