V-F-X Ljubljana
Prikaz filmskega/video opusa iz let 1989–2024
Projekcija in pogovor (v angleškem jeziku)
Sobota, 17. 5. 2025, 19.00
Slovenska kinoteka, Miklošičeva cesta 28, Ljubljana
in na Bazi slovenskih filmov (17.–24. 5. 2025)
Nataša Prosenc Stearns je režiserka in video umetnica, ki se ukvarja s širokim spektrom produkcije in prezentacije gibljivih slik, od scenaristike, snemanja in montaže do prostorskih instalacij, video objektov in tiskov. Prikaz njenega filmskega in video opusa, ki nosi naslov Med telesom in prostorom, je izbor iz njenih del, ki zajema štiri programe, na festivalu V-F-X Ljubljana pa bomo prikazali tretji sklop, Vertikalni horizont. V tem sklopu so prikazana dela, ki živijo dvojno življenje, kot galerijske instalacije in kot film oz. video objekt, pri čemer se dramaturgija v okviru instalacije zgodi skozi obiskovalčevo premikanje po prostoru. Njena dela v Vertikalnem horizontu se osredotočajo na snovnost telesa, ki začne razpadati na dele, se spajati z drugimi telesi v nerazločne gmote s pomočjo plastenja podob, se raztapljati na osnovne elemente, pri čemer v avtoričinem opusu prevladuje voda.
Ob Kinotečni projekciji bo na Bazi slovenskih filmov (BSF) dostopen vzporeden spletni program avtoričinih del, ki dopolnjujejo prve tri sklope.
Med telesom in prostorom III: Vertikalni horizont
Telo začne razpadati na dele, se spajati z drugimi telesi v nerazločne gmote, se raztapljati na osnovne elemente: v Križišču se obraz razprši v mehurčke vode, ki so videti kot piksli, v Meji se hrbet spremeni v puščavo, v Nočnem izviru usta razpadejo v gomilo in se povrnejo v usta, ki bi lahko bila tudi rana … Vse je torej v stalnem toku in prehajanju, pri čemer gre za logiko vizualne metafore.
V metafori hrbet efektivno postane puščava, usta dejansko postanejo gomila. Metafora torej od znotraj eksplodira vzpostavljene koncepte in meje ter omogoča metamorfozo objekta v nekaj drugega, s čimer vzpostavlja neko temeljno povezanost stvari med seboj. Če nadaljujemo misel Timothyja Mortona iz Hiperobjektov: prihodnost in preteklost sta že sedanjost, tam je že tu, drugi je že jaz in stvari, objekti in njihovi deli že mutirajo drug v drugega.
V tem sklopu so prikazana dela, ki živijo dvojno življenje, kot galerijske instalacije in kot film oz. video objekt. Avtorica pri tem svoja dela snuje vzporedno za različne medije, pri čemer se dramaturgija v okviru instalacije zgodi skozi obiskovalčevo premikanje po prostoru, medtem ko v filmu dramaturgijo vzpostavlja narativ. Projekt Vertikalni horizont je bil recimo zastavljen kot labirint z nizkimi zidovi v galerijskem prostoru, kjer so bili postavljeni zasloni, medtem ko film labirintski občutek poustvari s silhuetami v temnem prostoru, kjer kamera v vedno bližjem planu potuje po zidu, medtem ko zgolj slišimo korake, ne da bi videli njihove nosilce.
Projekt Meja je doživel različne galerijske inkarnacije, kjer so bili po tleh razpostavljeni monitorji z zankami različnih videov, kar naj bi poustvarilo občutek vodne površine. Film to fluidnost in prehajanje dveh teles v eno ter abstraktnost določenih telesnih delov dosega z uporabo skrajno bližnjega plana. V umetničinem kasnejšem filmu iz leta 2010 Going Where postane stopnjevanje proti bližnjemu planu osrednji formalni postopek abstrakcije, v katerem se izgubijo tako meje med različnimi objekti kot meje med deli tega objekta.
Robert Kuret
Za izposojo kopij se zahvaljujemo Arhivu RTV Slovenija. Z Natašo Prosenc Stearns se bo pogovarjal kurator Robert Kuret.

ZDA/Slovenija, 2005, HD video, 16:9, barvni, 5′
Bližnji posnetek obraza je prekrit s plastjo, ki vsebuje valujoče sledi ognja in vode.

ZDA, 2016, HD video, 16:9, barvni, 2′
Usta se spremenijo v vulkan/krater, ki posledično spremeni celotno telo v zemljo/planet.

ZDA, 2015, HD video, 16:9, barvni, 3′
Vodnjak želja in Nočni izvir prikazujeta podobe zunanjosti in notranjosti človeškega telesa, ki so prežete z bolečino in užitkom, nekje med realnim in imaginarnim.

ZDA, 2015, HD video, 16:9, barvni, 3′
Vodnjak želja in Nočni izvir prikazujeta podobe zunanjosti in notranjosti človeškega telesa, ki so prežete z bolečino in užitkom, nekje med realnim in imaginarnim.

Slovenija, 1996, video Betacam, 3:4, barvni, 5′
Video kaže razsežnosti kože, mejo med telesom in njegovo okolico.

ZDA, 2016, HD video, 16:9, barvni, 3′
Več plasti trupa, ki so izolirane od preostalega telesa, se premika po zaslonu in interagira med seboj.

Slovenija, 1994, video Betacam, 3:4, barvni, 3′,
z dovoljenjem Umetnostne galerije Maribor
Hrbet plesalke butoh. Opazujemo gibanje človeškega telesa, ki se prelevi v gibljivo mišično gmoto in nakazuje okostje in tkivo; poigravanje s kiparskim modelom, z organsko in celostno kvaliteto človeškega telesa. Pomikanje v samo strukturo kože in prikaz samega ustroja telesa kot nekakšnega valovanja.

ZDA, 2015, HD video, 16:9, barvni, 3′
Metuzalem je eno najstarejših dreves na svetu, ki raste v kalifornijskih White Mountains, na 3000 metrih nad morjem. To je dolgoživi bor, imenovan Metuzalemovo drevo, znano tudi kot Starec. Metuzalem naj bi bil po ocenah star več kot 4000 let in je najstarejše drevo med staroveškimi dolgoživimi bori v Metuzalemovem gozdiču. V stoletjih vztrajanja v neizprosnem okolju je razvil neverjetne oblike.

ZDA, 2023, HD video, 16:9, barvni, 10′
V srednjem veku je bilo misericorde bodalo, s katerim so ranjenemu vitezu olajšali trpljenje. Kot teološki izraz se nanaša na odpuščanje in sočutje. Film se dogaja v sanjski pokrajini nespečneža, ki se premika po deželi izkrivljenih ogledal, nihajočih meja in negotove identitete.

ZDA, 2015, HD video, 16:9, barvni, 3′
Holivudska zvezda pozira svojim občudovalcem – na rdeči preprogi.

Slovenija, 1995, video Betacam, 3:4, barvni, 3′
Množični rituali, predvsem vojne in poveličevanja velikih vodij, so dokumenti sveta, neskončni in povsod navzoči.

ZDA, 2010, HD video, 16:9, barvni, 2′
Nenehen tok potovanja.

ZDA, 2013, HD video, 16:9, barvni, 3′
Kakor nastaja hrup v fizikalnem razmerju, nastaja tudi šum med intimnim in javnim ter zaprtim in odprtim prostorom.

Slovenija, 1995, video Betacam, 3:4, 6′
Moški in ženska hočeta uresničiti svoje želje po moči, lepoti, oblasti in podobnih zelo človeških lastnostih.

Slovenija, 1994, Betacam video, 3:4, čb, 3′
Ljudje nikoli ne stopijo izza zidov labirinta, slišimo le zvok njihovih bežečih korakov. Podobe ambienta sem ter tja ošine človeška senca.

ZDA, 2017, HD video, 16:9, barvni, 3′
Silhueta moške figure v ritmu vztrajnega teka.

ZDA, 2017, HD video, 16:9, barvni, 8′
Svet uničujejo prenaseljenost, oglušujoči procesi uničevanja in nezaslišana predrznost ljudi.

ZDA, 2024, HD video, 16:9, barvni, 1′
Haiku video iz serije Horizonti.
Med telesom in prostorom III: Vertikalni horizont
17. – 24. maj
» Ogled na Bazi slovenskih filmov
Tretji program pregleda filmskega/video opusa Nataše Prosenc Stearns se osredotoča na njena krajša eksperimentalna dela, ki velikokrat živijo dvojno življenje, torej tudi kot galerijske instalacije. V pričujočem programu bomo tako dobili vpogled v avtoričina dela na tem področju, nekatera dela pa predstavljajo galerijske dvojice filmom, ki bodo prikazani na programu v Slovenski kinoteki: tak je recimo projekt Soba velikega brata, iz katerega je nastal film Disk, ali pa Vertikalni horizont, Meja, Križišče in Run City, po katerih so nastali istoimenski kratki eksperimentalni filmi. Tako lahko prek dokumentacije video in galerijskih instalacij dobimo dodaten vpogled v avtoričino drugo polje ustvarjanja, iz katerega so nastala tudi njena filmska dela.

videoinstalacija, koproducent Galerija Božidar Jakac, Kostanjevica na Krki, Slovenija, Kanalya Pictures; HD Video, 16:9, barvni, 2005, 1′ 55”
Večkanalna instalacija, ki prikazuje razkrajanje podob z ognjem in vodo. Prvi del sestavljajo podobe visečega človeškega telesa, ki se staplja s plameni. Oblike in barve ognja ter kože se zlijejo druga v drugo in kmalu ne zaznamo več nobene razlike med njimi. Drugi del prikazuje povečane obraze s sledmi ognja in vode, ki se prelivajo po njihovi površini ter izseke instalacije v prostoru.

videoinstalacija, TV Slovenija, Regionalni RTV center Maribor, Slovenija; razstava Modra roka, Galerija Jakopič Ljubljana; Raum fur Kunst, Graz, Avstrija; Beta SP, 3:4, barvni, 1997, 2′ 57”
Deli telesa začnejo živeti svoja abstraktna življenja, s katerimi so se osvobodili običajnih omejitev telesa.

videoinstalacija, TV Slovenija, LACE, Los Angeles / Likovni salon, Celje / Galerija Škuc, Ljubljana, ZDA / Slovenija; BetaSP, 3:4, barvni, 1996 / 1997 / 2019, 2′ 45”
Upravljanje z ljudmi, vodenje mase je travma, zakoreninjena v psihi ljudi, ki žive v postkomunističnih družbah. Čigave marionete smo in koliko so naše odločitve lahko svobodne, pa so vprašanja univerzalnega pomena. Posnetki množic, ki v imenu različnih idej, bogov ali vodij, sproščajo svoje strasti, se z montažo spremenijo v valovanje brezimne mase.

TV Slovenija, videoinstalacija v Mali galeriji, Ljubljana, Razstavnem salonu Rotovž Maribor, Slovenija; BetaSP, 3:4, barvni, 1997, 1998, 3′ 10”
Dvokanalna video instalacija, ki prikazuje zgodbo o Sizifu.

TV Slovenija, videoinstalacija, Galerija Jakopič Ljubljana, Slovenija; BetaSP, 3:4, barvni, 1994, 2′ 34”
Štirikanalna video instalacija s podobami iskalcev izhoda iz labirinta iz betonskih opek.

videoinstalacija, Galerija Miklova hiša, Ribnica / Gallery 825, Los Angeles / Tel Aviv Museum of Art, Slovenija / ZDA / Izrael; BetaSP, 3:4, barvni, 1998 / 2000 / 2009, 1′ 55”
Dvokanalna projekcija na pravokotno postavljene zaslone prikazuje sence teles, ki prehajajo v urbanem okolju, se zrcalijo na puščavskih tleh pod njimi. Vendar se nekako ne ujemajo. Osvobojene sence iz narave sledijo svoji poti.

videoinstalacija na javnem stopnišču podzemne železnice, New Town Art, Pasadena, ZDA, HD Video, 16:9, barvni, 2017, 2′ 21”
Istalacija/projekcija je bila del razstave Vladimir’s Underpants, postavljene v javnem stopniščnem jašku v Old Pasadena, Newtown Arts, Pasadena (ZDA), 28 oktobra 2017

zanka za videoinstalacijo, ZDA, HD Video, 16:9, barvni, 2020, 4′ 20”
Video meditacija, nastala v izolaciji pandemije. Umetnica že leta snema in arhivira video in avdio material z zametki idej, ki jih pozneje artikulira in zmontira v videe, filme in instalacije. Video je namenjen vertikalni projekciji in je prvi iz serije del, ki nastajajo v vzdušju globalne zdravstvene krize in družbenega distanciranja.

SPY-Safe Place for Youth, ZDA, HD Video, 16:9, barvni, 2015, 3′ 43”
Reposition je skupinski video portret petih članov, ki so trenutno vključeni v program Venice YouthBuild, ki mladim, ki ne hodijo v šolo in ne delajo, zagotavlja izobraževanje in usposabljanje za delo, da bi jim pomagal preiti v uspešno odraslo življenje. Video je nastal v sodelovanju s projektom The Mirror Mirror Project. Video sodi v serijo »migrating frame«: gre za kratke videe, ki nimajo narativne strukture. Avtorica o njih pravi, da »izvirajo iz spontanih snemanj stvari in dogodkov v moji okolici. Nastajajo na licu mesta, sredi vsakdanjika, ko se iz okoliščin resničnega življenja porodi zamisel. Tako kot haiku poezija tudi haiku videi temeljijo na neposrednih opažanjih predmetov ali pripetljajev, ki jih naknadno zmontiram in zaključim v pomenske celote.«

ZDA, HD Video, 16:9, barvni, 2022, 1′ 10”
Haiku video iz serije Horizonti.

ZDA, HD Video, 16:9, barvni, 2022, 1′ 28”
Haiku video iz serije Horizonti.

ZDA, HD Video, 16:9, barvni, 2024 1’ 20”
Haiku video iz serije Horizonti.

ZDA, HD Video, 16:9, barvni, 2024, 1′ 54”
Haiku video iz serije Horizonti.

ZDA, HD Video, 16:9, barvni, 2024, 1′ 38”
Haiku video iz serije Horizonti.
Foto: Asiana Jurca Avci
Nataša Prosenc Stearns: Med telesom in prostorom
Program v Slovenski kinoteki in na Bazi slovenskih filmov (marec–junij 2025)
21. marec / 1. april / 17. maj / 3. junij
Priprava programa: SCCA-Ljubljana in Slovenska kinoteka
Kurirala: Vesna Bukovec, Robert Kuret
Nataša Prosenc Stearns je vizualna umetnica in režiserka, ki se ukvarja s širokim spektrom produkcije in prezentacije gibljivih slik, od scenaristike, snemanja in montaže do prostorskih instalacij, video objektov in tiskov. Prikaz filmskega in video opusa Nataše Prosenc Stearns, ki nosi naslov Med telesom in prostorom, je izbor iz njenih del, ki zajema štiri programe: Vrtinec, Proces, Vertikalni horizont in Črne vode. Prva programa se še spogledujeta z igrano formo, druga dva pa sta že v polnosti eksperimentalna, pri čemer se znotraj enega sklopa znajdejo dela radikalno različnih estetik, zvrsti in produkcijskih kontekstov, ki so nastajala v različnih obdobjih od konca osemdesetih let do danes.
Koprodukcija: SCCA-Ljubljana/Postaja DIVA in Slovenska kinoteka
Partner: Baza slovenskih filmov (BSF)
Podpora: Ministrstvo za kulturo RS, Mestna občina Ljubljana – Oddelek za kulturo
Zahvale: Maja Manojlović, Rok Omahen, RTV Slovenija, Slovenski filmski arhiv, Slovenski filmski center, Baza slovenskih filmov