Neven Korda: Neznana dežela III: ZANK

Prikaz filmskega/video opusa (’80–’10) 
Projekcija in pogovor
Torek, 12. 3. 2024, 20.00 
Slovenska kinoteka, Miklošičeva cesta 28, Ljubljana


Zbiralci Peska, režija: Neven Korda, scenarij: Zemira Alajbegović, 1995

Potem ko sta Neven Korda in Zemira Alajbegović zapustila Borghesio, sta v 90. letih postala ustvarjalni tandem, ki se je leta 1998 materializiral kot Zavod ZANK. V tem obdobju je bil Korda še naprej vpet v različne studijske sisteme in televizijsko produkcijo, s čimer je imel dostop do napredne tehnologije, ki mu je omogočala tudi delo na filmih.

Vsak od treh prikazanih filmov je imel drugačno produkcijsko okolje glede montaže in manipulacije materiala: postprodukcija Nestrpnosti je bila opravljena v Studiu MI, Zbiralci peska na VPKju, Avtobus pa v okviru studia RTV. Pri Avtobusu in Zbiralcih peska je bila postprodukcija že vključena v režijsko knjigo, medtem ko je pri Nestrpnosti Korda oblikoval vizualno podobo filmskega prostora šele v montaži. Film je zaradi tega nastajal dobro leto.

Pri tem je Korda nadaljeval logiko ustvarjanja prostora v kontekstu videa, kar je bilo prisotno že v videospotih za Borghesio: glavna prednost videa in plastenja podob je bila za Kordo ta, da kot avtor ni bil vezan na podobo, ki jo je kamera zabeležila, ampak jo je lahko v postprodukciji povsem predrugačil: mizan-scena in njena globina, ki bi jo na filmskem traku ustvarili z lučjo in sencami, se je spremenila v »mizan-plasti« (oz. »mizan-layerje«).

Enotnost izdelave filmov, predstavljenih v tem sklopu, je bila dosežena tako, da je bil pri vseh najprej narejen zvočni zapis: zmontirani so bili glasba, glas pripovedovalca, monologi, dialogi, šumi in drugi zvoki, na podlagi tega pa je avtor začel graditi sliko. Zvočni zapis je v Nestrpnosti v primerjavi z Avtobusom in Zbiralci peska veliko bolj gost: slednja sta vizualno in zvočno usmerjena k funkcionalnosti, medtem ko Nestrpnost kolažne tendence radikalizira tako na vizualni kot na zvočni ravni.

Z Nevenom Kordo se bo pogovarjal Robert Kuret.

 

Zbiralci peska
Režija: Neven Korda, scenarij: Zemira Alajbegović, Slovenija, 1995, Beta SP, barvni, 12′
Video delo pripoveduje zgodbo o zbirateljici umetniških del. Delo pristopa k narativi prek protagonistkinih spominov ter pripovedi njenega znanca psihoanalitika. Skozi zgodbo se avtorja v tem in še dveh videih dotikata teoretskih razmišljanj o avantgardni umetnosti v prvi polovici 20. stoletja.
Avtobus
Režija: Neven Korda, scenarij: Zemira Alajbegović, Slovenija, 1993, Beta SP, barvni, 11′
Pripovedovalec lista po dokumentih in rekonstruira Lelino življenje: v srednjem veku je bila obtožena čarovništva, v dvajsetem stoletju se znajde v vojni, v prihodnosti bo zapustila planet.
Nestrpnost
Režija: Neven Korda, scenarij: Zemira Alajbegović, Lela B. Njatin, Slovenija, 1991, Beta SP, barvni, 33′
Video film je nastal po istoimenski literarni predlogi Lele B. Njatin, izrazito narativno fragmentarnem delu. Glavna junakinja doživlja le okruške zgodb, ujeta je v srečanja, ki se začenjajo in ne končajo, v želje, ki so nakazane in nikoli realizirane. Podobe, varljive in neulovljive, se gibljejo med resničnostjo in sanjami.

 


Neznana dežela III: ZANK

12. – 18. marec
» Ogled na Bazi slovenskih filmov

Potem ko sta Neven Korda in Zemira Alajbegović zapustila Borghesio, sta v 90. letih postala ustvarjalni tandem, ki se je leta 1998 materializiral kot Zavod ZANK. V tem obdobju je bil Korda še naprej vpet v različne studijske sisteme in televizijsko produkcijo, s čimer je imel dostop do napredne tehnologije, ki mu je omogočala tudi delo na filmih.

Rezine časa so eno najbolj izrazitih dokumentarnih del tako v opusu Nevena Korde kot v dvojcu Nevena Korde in Zemire Alajbegović, pri čemer gre za intimno dokumentaristiko, saj gre za zgodbo obeh babic Zemire Alajbegović.
 

Rezine časa
Zemira Alajbegović, Neven Korda, Slovenija, 2001, 60’
Gre za film o dveh babicah. Obe ženski sta se rodili med prvo svetovno vojno, po kateri je propadel avstroogrski imperij in je bila ustanovljena nova država Jugoslavija. Živeli sta v različnih kulturnih in verskih okoljih, ena v pretežno muslimanski Bosni, druga v pretežno katoliški Sloveniji. Nikoli se nista srečali, a sta kljub temu povezani prek svojih otrok in vnukov.

 


Neven Korda: Neznana dežela
Program v Slovenski kinoteki (januar–april 2024)
31. januar / 28. februar / 12. marec / 24. april
Priprava programa: SCCA-Ljubljana in Slovenska kinoteka
Kurator: Robert Kuret

Neven Korda je eden tistih avtorjev, ki so pripomogli k razvoju videa kot novega medija, razširjenega v 80. letih preteklega stoletja. Korda je skozi različna ustvarjalna obdobja nenehno eksperimentiral z izraznimi možnostmi videa, kar pomeni tudi eksperimentiranje z izraznimi možnostmi tehnoloških nosilcev, ki so ta medij proizvajali.

Pregled Kordovih del bo potekal v štirih programskih sklopih, ki sledijo razvoju njegove ustvarjalnosti, vsak sklop pa je hkrati vezan na specifičen zgodovinski, produkcijski, žanrski in tudi sodelavski kontekst. Neven Korda je bil – z izjemo zadnjega obdobja filmskega ustvarjanja – stalno del raznih kolektivov, kjer je bilo avtorstvo deklarirano kot skupno.

VEČ


Koprodukcija: SCCA-Ljubljana/Postaja DIVA in Slovenska kinoteka
Partner: Baza slovenskih filmov (BSF)
Podpora: Ministrstvo za kulturo RS, Mestna občina Ljubljana – Oddelek za kulturo
Zahvale: Barbara Borčić, Miha Colner, Petja Grafenauer, Nikolai Jeffs, Nerina Kocjančič, Bogdan Lešnik, Majda Širca, Melita Zajc